Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Svenska varumärken påstods bojkotta Facebook – nu anklagas de för opportunism: ”Värsta typen av CSR-washing”

Svenska varumärken påstods bojkotta Facebook – nu anklagas de för opportunism: ”Värsta typen av CSR-washing”

Bojkott efter bojkott. Annonsörer har upprepade gånger gått samman och strypt sina annonspengar, med det uttalande syftet att verka för en positiv förändring av plattformsjättarna. Nu senast gick SJ och Oatly ut med att de pausade sin annonsering på Facebook som protest mot hur plattformen hanterar hat och rasism. Men vad betyder egentligen bojkotterna? Har de potential att få en reell inverkan eller handlar det endast om att positionera varumärket som en aktör som tar samhällsansvar?

Publicerad: 16 September 2020, 14:00

Ämnen i artikeln:

TwitterCambridge AnalyticaKrishanteringSociala medierEmma BlomMark ZuckerbergVarumärkeCharlie StjernbergDonald TrumpIkeaSJOatlyInstagramFacebookFake newsJoakim JardenbergH&M

Resumé Insikt har tittat på hur Facebook har jobbat för att tvätta sitt varumärke sedan det amerikanska presidentvalet 2016, då plattformen på ett helt nytt sätt hamnade under lupp med

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.