Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Resumé insikt

Tobias Karlsson: Märkligt att marknadsföring prioriteras före kundupplevelse

Publicerad: 19 Augusti 2020, 13:37

Tobias lämnar Max Burgare i dagarna.

Jag tycker fortfarande att det är spännande att se hur mycket pengar många lägger på sin marknadsföring och hur lite som läggs på att jämna till fartgupp i kundupplevelsen. Det säger Max Burgares avgående marknadschef Tobias Karlsson i Resumé Insikts Q&A.


Ämnen i artikeln:

Max

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu?
– Jag tycker att det är spännande att titta på vad Polestar gör just nu. Att försöka slå sig in på en nivå där det hittills bara funnits en väldigt dominant spelare i Tesla. Hur ska Polestar styra hur jämförelsen görs med marknadsledaren? Görs den rätt kommer det bara rassla till med flera varumärken i bilbranschen som distanserar rejält sig från det gamla och kanske lite trötta huvudvarumärket. Inte bara i ett modellnamn utan med varumärken. 

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
– Doktor.se:s OOH kampanj skulle kanske kunna bli lite matigare. ”Hör av dig om det är något” är i och för sig århundradets både sämsta men också bästa tagline. 

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
– Jag tycker fortfarande att det är spännande att se hur mycket pengar många lägger på sin marknadsföring och hur lite som läggs på att jämna till fartgupp i kundupplevelsen. Jag tror framtidens vinnare kommer att vara den som på ett uppenbart och okomplicerat sätt tydligt bidrar, förenklar och förgyller enskilda människor liv, oavsett tjänst eller produkt. Ett starkt förtroende från konsumenten kommer att krävas och det byggs genom handling, inte genom ord i reklam. Vi kommer i en snar framtid låta varumärken göra sig värdiga konsumentens pengar/förtroende i mycket större utsträckning än nu. 

Insikter från kommunikationsprojekt som du gjort nyligen?
– När vi nyligen gjorde en film för att berätta att man på Max nu kan göra både bil- och bordsbeställning av mat insåg jag att den gamla devisen om ”less is more” alltid kommer härska. Pang på bara, inget krångel. ”Nu har vi...XYZ!” Jag tycker att kommunikation i Covid-19-tider visat tydligt att när det är kris så blir kommunikation antingen som tydligast eller som ihåligast. 

Fem sajter som ni hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
– På Max tittade vi mycket på amerikanska Dominos Pizza. Inte så mycket kanske för att sajten är speciell, den är rätt ful och trist, men för att den är navet tillsammans med appar och tjänster i en digital affär som egentligen är fysisk. De gör smarta saker som många andra ännu inte gör. Domino’s är det bästa exemplet bland många som steg för steg gör livet enklare för kunden genom att medvetet och detaljerat ta bort fartgupp och lägga till tjänster kunden inte visste man kunde leva utan. Annars tittade vi på många olika appar/e-com-sajter som nyttjar kunddata på ett smart sätt. 

– Även om det inte är en sajt så samlar Simon Beyers (Ingager) veckobrev det mesta av alla sajter man borde ha koll på. Missa inte det! 

Tre appar du inte kan leva utan?
Dessa tre kan jag verkligen leva utan men jag gillar dem för att de gör nytta för mig och förenklar. 

Blocket (skäms dock på er för att man bara kan ha max 20 samtida bevakningar)
Headspace (med en röst som får mig in en lugn vik på ett ögonblick)
Booking (mitt ankare på resa, bokar allt genom den) 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Max

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.