Resumé insikt
Två Grand Prix-vinnare i konkurs i år – därför uteblev dragningskraften
RBK och Volontaire är två av få svenska byråer som vunnit Grand Prix i Cannes Lions under 2010-talet. Men trots att de bevisligen skapat världens bästa reklam betalade det inte av sig på sista raden i det långa loppet. Båda har nämligen tvingats gå i konkurs under 2020. Nu berättar de om hur de tänker kring den potentiella affärsnyttan som finns i tävlande och priser.
Publicerad: 18 november 2020, 12:47
Rasmus Nilsson (Volontaire) och Mathias Wikström (RBK) med respektive Grand Prix-vinnande kampanj.
I april 2020 godkände Stockholms tingsrätt konkursansökan från RBK. Då hade den digitalt inriktade reklambyrån hunnit bli 16 år gammal. Byråns genombrott kom 2013 med Natalia Project för Civil
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.