Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Vem vill bli Vogue-modell?

Publicerad: 1 september 2016, 15:34


Är paralympier för fula för att fronta en kampanj? Det verkar i alla fall vara resonemanget hos brasilianska Vogue, när de skulle lansera kampanjen "Vi är alla paralympier". I den skulle bordtennisspelaren Bruna Alexandre med sin amputerade arm och volleybollspelaren Renato Liete med sin benprotes lyftas fram.

Men i stället för att plåta atleterna själva hyrdes modellerna Cleo Pires och Paulo Vilhena in, sedan satte pr-byrån Africa igång och photoshoppade. In med en benprotes och ut med en arm. Allt för att, enligt Vogue, få människor att köpa biljetter till mästerskapen. Men varför modellerna skulle skapa större försäljningseffekt än atleterna övergår förståndet. De senaste åren har företag tvärtom visat prov på att det är viktigt att "vanliga" människor tar plats i annonserna. Bland de svenska exemplen finns Dressmanns kroppskampanj och Åhléns äldrekampanj.

Tänk om Åhléns, i stället för att plåta äldre, skulle ha använt en 30-årig modell som haft lösskägg och färgat håret grått. Eller om Dressmann hade betalat ett gäng manliga modeller som de klätt upp i fatsuits.

Att photoshoppa modeller för att representera paralympiska spelen är inte bara konstigt, det är helt galet.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.