Resumé insikt
Vi har beviset: Barn får reklam i sociala medier som kan bryta mot lagen
Vi utgav oss för att vara 13 och 17 år i sociala medier och mötte en tsunamivåg av annonser med direkta köpuppmaningar, skönhetsingrepp, ”dejtinglinjer” och onlinekasinon – etiskt tveksamma eller rentav olagliga att rikta mot ett barn. Med digitala mediers framfart och en tillsyn som inte hänger med lämnas samhällets mest sårbara individer nästintill helt skyddslösa. Efter frågor från Resumé Insikt stoppar annonsörerna sina kampanjer.
Publicerad: 19 augusti 2020, 09:47
Här är några av annonserna som har dykt upp hos de påhittade 13-årige Lilly Yaro och 17-åriga Maya Oliver. Bilden på barnet är en genrebild. Foto: Getyy Images/montage.
Coronapandemin har inte direkt gjort sociala medier mindre populära. Vi vet att när samhället på sina håll stängts ner och människor förpassats till sina hem har aktiviteten i sociala medier ökat. Och här finns även barnen. Ökningen bland barn och ungdomar har skett under hela 10-talet och i dag använder praktiskt taget alla svenska ungdomar sociala medier i någon mån. Enligt den senaste rapporten av ”Svenskarna och internet” från 2019 har 81 procent av barn mellan 12-15 år ett Instagram-konto, 41 procent ett Facebook-konto och 86 procent ett konto på Snapchat.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.