tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Vi infiltrerar okända Facebook-grupperna som skapar manipulerat engagemang

Vi infiltrerar okända Facebook-grupperna som skapar manipulerat engagemang

Social media queens, The hype house och Like 4 like. Det är några av de otaliga grupper som syftar till att boosta engagemang, följare och lajks i sociala medier. Genom att vädja om tillväxt kan algoritmer, personer och varumärken manipuleras att tro att ett konto är mer populärt än vad det egentligen är. I värsta fall lägger annonsörerna pengar på luftslott. Vi berättar om de okända hypegrupperna, där de största vi hittar har en kvarts miljon medlemmar.

Publicerad: 24 mars 2021, 12:32

Ämnen i artikeln:

Sociala medierFacebookInstagramInfluencer marketingInfluencersFejkföljareKartläggningGranskningTikTok

Det finns många grupper i sociala medier vars enda syfte är en affärstransaktion av engagemang.

Foto: Getty Images/montage.

”Kommentarerna skriver jag själv. Det finns ‘supportgrupper’ med ca 15-20 konton per grupp där man stödjer varandra (100 procent äkta konton). Man gillar och kommenterar varandras bilder. Därav upplevs det som ‘spam’ för kommentarerna blir ganska lika varandra”. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i coffeetable format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev