Resumé insikt
Vilda västern bland snusbolagen – barn följer profiler som gör reklam för vitt snus
Med hjälp av aggressiv influencer marketing har bolag som Lyft, Volt och Zyn gjort ”vitt snus” till en livsstilsprodukt bland unga. Resumé Insikts kartläggning visar hur många barn som nås av budskapen – trots att snusbolagens egen överenskommelse förbjuder det. På bara några år har andelen högstadietjejer som snusar sjudubblats och bolagen har fått kraftig kritik för sin marknadsföring. Men snart kommer lagen som sätter stopp för allt.
Publicerad: 9 februari 2022, 12:56
Barn tar del av reklaminlägg om snus från tobaksbolagen.
Montage: Tom Fägrell
”Hej och välkomna ska ni vara till Frostig advent med mig Edvin Törnblom, i samarbete med Volt frosted apple. Jag kommer hänga med er varje söndag fram till jul”.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.