onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Resumé insikt

Yumi, I Just Want to Be Cool och Keebabb är några av Sveriges mest populära Youtubers bland barn. Foto: Pressbilder / Bilden är ett montage av Resumé.

Vitt snus, kasinos och krediter – så översvämmar ”vuxenreklamen” barnidolerna på Youtube

I linjär-tv är reklam runt barnprogram strängt förbjudet. Här ska unga skyddas till varje pris.
Men runt barnens stora lägereldar på Youtube maxar annonsörerna sin synlighet – alltifrån Svenska Spel till Zyn.
Resumé Insikt granskar reklamen kring vår tids stora barnstjärnor med miljontals prenumeranter.
✓ 20 stora barninfluencers – så ser reklamen ut.
✓ Kanalen med 16 reklambudskap per video.
✓ Merchen som riktas till barn.
✓ Tunga kritiken: ”Djupt upprörande – tillsyn och självsanering funkar inte”.

Publicerad: 8 februari 2023, 12:47

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se

Kontroversen kring Pontus Rasmusson har satt extra ljus på profiler som har en stor minderårig följarskara i sociala medier. En granskning av SvD visade bland annat att influencern och

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i nytt format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

TV-reklamYoutubestjärnaBarnInsiktToppnyheterYoutubeSvenska SpelZynReklamAnnons

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev