Yumi, I Just Want to Be Cool och Keebabb är några av Sveriges mest populära Youtubers bland barn. Foto: Pressbilder / Bilden är ett montage av Resumé.
Vitt snus, kasinos och krediter – så översvämmar ”vuxenreklamen” barnidolerna på Youtube
I linjär-tv är reklam runt barnprogram strängt förbjudet. Här ska unga skyddas till varje pris.
Men runt barnens stora lägereldar på Youtube maxar annonsörerna sin synlighet – alltifrån Svenska Spel till Zyn.
Resumé Insikt granskar reklamen kring vår tids stora barnstjärnor med miljontals prenumeranter.
✓ 20 stora barninfluencers – så ser reklamen ut.
✓ Kanalen med 16 reklambudskap per video.
✓ Merchen som riktas till barn.
✓ Tunga kritiken: ”Djupt upprörande – tillsyn och självsanering funkar inte”.
Amanda Törner
Nellie Pilsetnek
Kontroversen kring Pontus Rasmusson har satt extra ljus på profiler som har en stor minderårig följarskara i sociala medier. En granskning av SvD visade bland annat att influencern och
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.