Yumi, I Just Want to Be Cool och Keebabb är några av Sveriges mest populära Youtubers bland barn.
Foto: Pressbilder / Bilden är ett montage av Resumé.
Vitt snus, kasinos och krediter – så översvämmar ”vuxenreklamen” barnidolerna på Youtube
I linjär-tv är reklam runt barnprogram strängt förbjudet. Här ska unga skyddas till varje pris.
Men runt barnens stora lägereldar på Youtube maxar annonsörerna sin synlighet – alltifrån Svenska Spel till Zyn.
Resumé Insikt granskar reklamen kring vår tids stora barnstjärnor med miljontals prenumeranter.
✓ 20 stora barninfluencers – så ser reklamen ut.
✓ Kanalen med 16 reklambudskap per video.
✓ Merchen som riktas till barn.
✓ Tunga kritiken: ”Djupt upprörande – tillsyn och självsanering funkar inte”.
Kontroversen kring Pontus Rasmusson har satt extra ljus på profiler som har en stor minderårig följarskara i sociala medier. En granskning av SvD visade bland annat att influencern och
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.