Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Trend

20-tal och psykofreaks i nya numret av Resumé

Publicerad: 21 November 2019, 11:00

Det teknikdrivna 10-talet är snart över. 20-talet tar över och vi tror att det här är decenniet då tekniken blir användbar. Vi förklarar hur i årets sista nummer av Resumé.


Ämnen i artikeln:

Resumé

För tio år sedan började 4G-näten byggas i Sverige. Det var den tekniken som gjorde de smarta telefonerna användbara. Google lanserade ”mobile first” och plötsligt blev alla tillgängliga hela tiden och alla hade tillgång till nätet. 

Det öppnade upp för enorma dataflöden som blev grunden för det mesta som hände de kommande åren. Big data, programmatic, martech, bildbaserade sociala medier, wearables, Internet of Things och så vidare. Det bidrog till så olika trender som influencer marketing och tillväxten för inhousebyråer, bland mycket annat. 

Men långt ifrån allt var bra. Hela 10-talet kantades av besvikelser och nackdelar. Lifelogging, VR och skärmberoende är några buzzwords med negativ laddning som är typiska för det här årtiondet.

Nästa år, 2020, börjar 5G byggas ut. Och förväntningarna är höga. Tillgängligheten och tillförlitligheten i den nya tekniken ska vända 10-talets besvikelser med Internet of Things, Augmented Reality, personifiering till framgångar.  

I nya Resumé berättar vi om teknikutveckling, motgångar, förhoppningar och möjligheter det kommande decenniet.

Vi går även på djupet med Orlando Woods studie Lemon, höstens mest uppmärksammade rapport. Men vi nöjer oss inte med att berätta om vad som är problematiskt med dagens mediekonsumtion utan förklarar även bakgrunden till varför vi tänker i manualer.

2020 är också året för världsutställningen i Dubai. Det finns många som ifrågasätter det vettiga med att åka över halva jordklotet för att skryta om Sverige. På kansliet för den svenska paviljongen i Dubai förklarar programchef Mattias Hansson och marknadschef Jessica Bjurström varför det är viktigt att göra saker tillsammans på det svenska sättet.   

Sen berättar vi om Dr. Martens klassresa, om en belgisk julfestival som försöker ersätta ett ”blackface” med sot från en skorsten, Nicke Bergström minns sitt 80-tal och Aase Berg rekommenderar målgruppen psykofreaks i Örebrotrakten. 

Allt detta och mycket mer i nya Resumé. Ingen prenumeration? Det problemet löser du här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.