Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

2011 – från mediedrev till sexleksaker

Publicerad: 23 December 2019, 07:31

Saab försattes i konkurs, Håkan Juholt uttalade sig om drogade barnsoldater och Telia skaffade en logga som påminde om en sexleksak. 2011 blev stormarnas år.


Ämnen i artikeln:

Håkan JuholtResumé sammanfattar 10-taletDan Svanell

Två händelser som präglade 2011 mer än något annat: såpan runt Saab med konkurs som final och såpan runt Socialdemokraternas nya partiledare Håkan Juholt vars förmåga att uttala sig märkligt fick partiets presschef Dan Svanell att säga upp sig. 

Saab med den specielle Victor Muller i ledningen blev en dramatisk följetong under året. Den svenska klenoden, som året innan hade sålts av amerikanska GM till holländska sportbilstillverkaren Spyker, kämpade under hela året med att att få ihop pengar till produktion av nya bilar. Men det fanns inte ens pengar till reklam och Lowe Brindfors bråkade om obetalda räkningar på 10 miljoner kronor medan Valentin & Byhr slutade med att göra reklam för Saab redan i början av året. Halvarsson & Halvarsson tjänade dock en del genom uppdrag hos Saabs konkursförvaltare.  

Håkan Juholts äventyr hade kanske mindre betydelse för kommunikationsbranschen förutom att hans ständigt märkliga uttalanden, med ibland oklar sanningshalt, drev trafik till medias mobilsajter. Juholt var inte mycket för pr-slipade budskap och uttalade sig kritiskt mot ”pr-sossar”. I januari 2012, efter tio månader på partiledarposten, avgick han vid en presskonferens i ett köpcentrum i Oskarshamn. 

I slutet av 2010 kom beskedet att WPP-byråerna Ogilvy och Grey skulle gå ihop. 2011 presenterades nya namnet Ingo. Resumé åkte till New York för att fråga WPP-bossen Sir Martin Sorrell om det skulle bli fler sammanslagningar av hans nordiska byråer. Sorrell förnekade men kallade ändå Norden för nätverksbyråernas kyrkogård. 

Avhoppen från Omnicomägda DDB fortsatte. Kreative chefen Andreas Dahlqvist flyttade till MCCann i New York och vd  Niclas Melin blev Nordenchef. Ny vd blev Carl Wåreus, från OMD, medan Dahlqvist roll togs över av Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson. 2010 hade DDB tappat flera erfarna projektledare och byrån drabbades naturligtvis hårt men Wåreus hävdade naturligtvis att en byrå inte kan byggas på enskilda individer.

Läs alla artiklar där Resumé sammanfattar 2010-talet:

2010 – ett år av kris och nytänkande

2011 – från mediedrev till sexleksaker

2012 – snålblåsten viner över ett Sverige i världen

2013 – politik, pr-kupper och affären som ritar om reklamkartan

2014 – Niklas Svensson i helikopter, Zlatan rattar Volvo och viralsajten är kung

2015 – det känslomässiga året

2016 – Trump, Pokemon Go och Kakangate

2017 – året då Metoo-rörelsen exploderar

2018 – Starten för Greta Thunberg och hotet från Amazon

2019 – Smoooth Dogg, influencerbacklash och ASAP Rocky

Guldägget firade 50 år och en av de stora vinnarna var Berghsprojektet Don’t tell Ashton. 

Resumé bytte diskret ut Reklamallsvenskan till gamla Månadens kampanj, minskade på de storslagna planerna och reklambranschen avslutade sin Resumébojkott.

Vid Cannes Lions fick B-Reel Grand Prix för Arcade Fire-videon The Wilderness Downtown. Den formella uppdragsgivaren var Google vars nyutvecklade webbteknik var motorn i videon. 

Sverige, i form av Visit Sweden och Svenska Institutet, gjorde avtryck i världen med att överlämna sitt twitterkonto @Sweden till medborgarna. Först ut att representera Sverige på Twitter var Jack Werner som då kallades skribent och marknadsförare. Volontaire stod för idén och byrån skyfflade in priser för Curators of Sweden året därpå. 

TeliaSonera hade expanderat friskt i världen, inte minst i centrala Asien, och skaffade sig en ny lila logga som ansågs passa på alla marknader. Mottagande var minst sagt blandat och i Finland noterade man att den påminde om sexleksaken Relationship Care från Philips. Men loggan överlevde och är samma i dag. 


Intervju

Varje gång Socialdemokraternas nye partiordförande Håkan Juholt öppnade munnen 2011 blev det ett mediedrev.

I bakgrunden stod Socialdemokraternas presschef Dan Svanell.

– Det var hård press, minns han i dag.

Håkan Juholt var en man av folket i kontrast till sin företrädare, den Stockholmsslipade Mona Sahlin. Om han nu fick någon medieträning så bet det inte på honom. Under de tio månader han var partiledare fick Sverige uppleva en ständig strid ström av uttalanden som ibland var olämpliga, ibland dumma och några gånger helt obegripliga.

”Vi vill inte komma i ett läge där svenska Gripenplan skjuter på drogade barnsoldater”, sa han i samband med att det försvaret skulle delta i FN-sanktioner mot Libyen.  

En annan gång jämförde han sig själv med sina företrädare på partiledarposten. 

”Alla människor är unika. Mona var inte särskilt lik Göran, men sedan har jag mustasch och det hade inte Mona.”

Sen blev det direkt fel ibland. 

”Klart att moderatledaren i dag har stor ångest över sitt uttalande att arbetslösheten inte är så hög bland: ‘etiska svenskar mitt i livet.’ Jag vet av egen erfarenhet att meningar ibland kan bli fel. Då ska man säga: ‘Förlåt det blev fel.’ Ingen av oss är felfri.”

Det var julafton varje dag för nyhetsjournalister och det blev mycket att hantera för presschef Dan Svanell.

– Det var länge sedan men jag minns att medieintresset var stort, intensivt och mycket jobb. Pressen på Håkan Juholt och människorna runt omkring honom var tuff.

Det resulterade till ett konstant drev efter Juholt vilket i förlängningen blev ohållbart. I slutet av 2011 hoppade Dan Svanell av jobbet. Av privata skäl, men i media var alla övertygade om att det var den pratsamme chefen som var orsaken.  

– Åren efter reflekterade jag ju en del över vad som kunde ha gjort annorlunda men i dag minns jag inget konkret. 

– Men kanske skulle vi ha haft mer is i magen. Man drogs ju med i all uppståndelse men kanske skulle vi ha haft lite mer iskyla.

Hade utgången, Juholt avhopp, kunnat bli annorlunda?

– Nej. 

I december 2011, månaden efter Svanell hade hoppat av, pratade Juholt med Dagens Nyheter.

”Jag kommer likt boxaren Muhammad Ali, min ungdomsidol, att fortsätta att dansa som en fjäril och sticka som ett bi. Men jag kommer att hålla upp garden mycket, mycket hårdare.”   

En månad senare avgick han från partiledarposten.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.