Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

2016 – Trump, Pokémon Go och Kakan-gate

Publicerad: 28 December 2019, 08:03

2016. Svenskt rekord i Cannes Lions, Pokémon Go tar över världen, framgångskoncepten ”Där livet händer” och ”Smoooth” lanseras och Sverige får sin första influencerskandal.


När kommunikationsåret 2016 ska sammanfattas är det svårt att bortse från den amerikanska presidentvalskampanjen. Årets effektivaste copy var ”Make America Great Again” och med knallröd keps och matchande hudton lyckades fastighetsmagnaten Donald Trump bli världens mäktigaste man. Omvärldens hakor har fortfarande inte hämtat sig.

Läs alla artiklar där Resumé sammanfattar 2010-talet:

2010 – ett år av kris och nytänkande

2011 – från mediedrev till sexleksaker

2012 – snålblåsten viner över ett Sverige i världen

2013 – politik, pr-kupper och affären som ritar om reklamkartan

2014 – Niklas Svensson i helikopter, Zlatan rattar Volvo och viralsajten är kung

2015 – det känslomässiga året

2016 – Trump, Pokemon Go och Kakangate

2017 – året då Metoo-rörelsen exploderar

2018 – Starten för Greta Thunberg och hotet från Amazon

2019 – Smoooth Dogg, influencerbacklash och ASAP Rocky

”Fake news” är på allas läppar.

Lite mer branschnära var 2016 året då Klarna och DDB, då utan prefixet Nord, lanserade det stilbildande kommunikationskonceptet ”Smoooth” med en lax, en ost och en simmande afghanhund. Ingen fattade någonting men insåg ändå genialiteten. Resumé sätter rubriken ”Klarna färdiga gå”.

Samma år lanserar Ikea och Åkestam Holst konceptet ”Där livet händer”. I konceptet har fokus på kök, bad- och sovrum försvunnit och i stället lanseras det med en film om en skilsmässa.

Den 6 juli kom sommarens stora hype, Pokémon Go, till Sverige. Under hela sommaren fylldes gator och torg (för en gång skull inte bara en sliten klyscha) med powerbank-utrustade Pokémonjägare i jakt på sin Charizard. Varumärken, mäklare och politiska ungdomsförbund var inte sena att hoppa på bollen. Tre år senare har AR fortfarande inte tagit över världen.

Mitt i sommaren är Sveriges största byråaffär ett faktum när Forsman & Bodenfors säljs till amerikanska MDC Partners för cirka 600 miljoner kronor.

Under Cannes Lions kammar Sverige hem rekordmånga lejon, totalt 54 stycken. Störst framgångar skördar Ingo med ett grand prix och ett titan för ”The Swedish Number” respektive ”Le Bon”. Forsman & Bodenfors vinner grand prix för Coops ”Ekoeffekten” och ett glaslejon för SK-II:s ”Marriage market takeover”.

När vintern smyger sig på får Kakan Hermansson uppdraget att formge ett exemplar av Audis nylanserade modell Q2 och Sverige får därmed sin första influencerskandal. Audis sociala kanaler fylls av kritiker som hittat gamla tweets från Kakan och menar att varumärket samarbetar med en person som uppmanar till våld mot poliser, hånar mordoffer och hatar män. Audi drar snabbt tillbaka kampanjen, bryter med Kakan och skyller allt på byrån Åkestam Holst.

SVT köper in den norska succéserien Skam. Att seriens karaktärer har egna Instagram-konton där tittarna kan följa vad som händer mellan avsnitten anses revolutionerande. Serien slår rekord som SVT Plays mest sedda.

I december publicerar Åhléns en bild på en mörkhyad pojke som lucia. Kommentarsfältet fylls av rasistiska kommentarer och Åhléns tar å familjens vägnar ned bilden.

Personerna som definierade 2016:

David Sandström. Dåvarande vd på DDB som kort därefter tog steget till kunden Klarna.

Donald Trump. Förklaring överflödig.

Margaret Qualley. Förtjänar en Oscar för sin insats i Kenzos reklamfilm för Kenzo World.

Årets mest minnesvärda reklamfilmer:

Årets mest samtida:

När Alexander D'Rosso den 8 augusti 2016 blev förste svensk att fånga alla 142 pokémon i Pokémon Go var det något av en perfekt storm. Alexander D'Rosso är nämligen något av en mångsysslare: Paradise Hotel- och Ex on the beach-deltagare, influencer, dj och producent. D'Rosso knallade i snitt 1,5 mil om dagen och behövde bara två veckor på sig att fånga alla pokémon.

– Det är en del som känner igen mig och kommer fram, men det är kanske inte det här jag vill vara känd för, berättade han för lokaltidningen Mitt i Stockholm.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.