Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

2017 – året då Metoo-rörelsen exploderade

Publicerad: 29 December 2019, 08:40

Metoo rörde om en värld med full kraft och förändrade världen för alltid. Välkommen till 2017.


Ämnen i artikeln:

Resumé sammanfattar 10-talet#MeTooAmanda Oxell

I början av oktober 2017 släpper New York Times en artikel där skådespelerskor som Ahsley Judd och Rose McGowan träder fram och anklagar filmproducenten Harvey Weinstein för sexuella trakasserier som pågått i decennier. Flera kända kvinnor stämmer senare in på anklagelserna – till slut står ett 70-tal bakom. När Alyssa Milano släpper denna tweet föds hashtagen och rörelsen #metoo.

 

 

Även i Sverige bryter Metoo loss med full kraft, med framför allt svenska mediemän i fokus, något som Resumé rapporterade flitigt om. I vårt november-nummer av magasinet beskriver journalisten Jennifer Wegerup hur hon knäcktes av kulturen på Aftonbladet.

Metoo tog upp en stor del av mediernas rapportering, och det var stundtals väldigt rörigt. Rapporteringen skulle få konsekvenser långt senare. Under 2018-2019 fälldes flera publiceringar i samband med Metoo i Pressens opinionsnämnd.

Rörelsen är definitivt den nyhetshändelse som präglade året allra mest och som fortfarande har en otroligt kraft världen över.

Läs alla artiklar där Resumé sammanfattar 2010-talet:

2010 – ett år av kris och nytänkande

2011 – från mediedrev till sexleksaker

2012 – snålblåsten viner över ett Sverige i världen

2013 – politik, pr-kupper och affären som ritar om reklamkartan

2014 – Niklas Svensson i helikopter, Zlatan rattar Volvo och viralsajten är kung

2015 – det känslomässiga året

2016 – Trump, Pokemon Go och Kakangate

2017 – året då Metoo-rörelsen exploderar

2018 – Starten för Greta Thunberg och hotet från Amazon

2019 – Smoooth Dogg, influencerbacklash och ASAP Rocky

***

 

Andra nyhetshändelser 2017:

MullenLowe Brindfors blir svenskägda efter 25 års amerikanskt styre. Johan Öhlin och Jonas Dahlquist tar då över tronen efter att byrån flera år visat röda siffror och kundtapp. Brindfors har länge varit en av de bästa byråerna i Sverige och en spelare att räkna med. Men när Öhlin och Dahquist tar över uppvisade byrån 85 miljoner i samlade förluster på fem år . Trots en ny strategi var 2018 ännu ett oroligt år och många undrar nu om de fortfarande existerar.

En av årets mest tragiska nyhetshändelser är terrorattacken på i april 2017 då Rakhmat Akilov kör in i Åhléns-huset på Drottningsgatan. Lina Söderqvist, som senare utses till årets bästa marknadschef av Resumé, och hennes ledningsgrupp handlade snabbt. Senare lanseras det som i media kom att kallas ”rökrean” och stark kritik riktas mot varuhuset. Skadade varor reas ut till halva priset och bolaget får krishantera under lång tid framöver. Lina Söderqvist berättar senare om hur stormen präglat varumärket

Inte nog med 2016 års Cambridge Analytica-kris för Facebook. Nu pratas det även om att ungdomarna flyr Facebook när ”gamlingarna” tar över. Bara 19 procent i åldersgruppen 12-15 år använder Facebook dagligen, enligt Svenskarna och Internet 2017. Istället är det mer anpassade ungdomstjänster som Musical.ly (idag Tiktok), Snapchat och Whatsapp tar över. 

2017 kommer den första stora annonsflykten från Youtube då det uppdagas att annonsörer syns i videos med bland annat rasistiskt och homofobiskt innehåll. Pepsi, Walmart, Starbucks och GM är bara några av de som avslutar samarbetet med ägarna Google. Även om Youtube lovar att förbättra sina vitlistade kanaler kan de fortfarande inte kontrollera allt innehåll. Det visar inte minst Resumé Insikts genomgång där flera svenska annonsörer pausat sin Youtube-annonsering efter att ha annonserat i exempelvis vapenvideor.

Åkestam Holsts dominans på den svenska reklammarknaden inleds. Snart ska också Forsman & Bodenfors resa nedåt bli allt mer tydlig efter att de köpts upp av MDC Partners. Åkestam Holst blir bästa byrå på Guldägget både 2017 och 2018. I Cannes Lions vinner de flest av alla svenska tävlande och i Månadens kampanj blir det storslam.

Aktuella personer 2017: 

1. Linnea Claesson utses till Årets Superkommunikatör av Resumé för sin kamp mot sexuella trakasserier. Claesson blev känd genom Instagramkontot Assholeonline där hon hängt ut olika män som kommit med sexuella kränkningar. Hon har därefter flitigt medverkat i reklamsammanhang, hos bland andra Adidas, Stadium och SJ, och även deltagit i Let’s Dance

För bara några veckor sedan kom dock en backlash mot varumärket då hennes trovärdighet ifrågasatts bland annat av podden Haveristerna. Hon ska, enligt podden, ha överdrivit och hittat på saker och klippt ihop konversationer från män på Assholeonline. Vissa delar av påståendena har hon sagt stämmer.

2. Nord DDB:s vd David Sandström avslutar föräldraledigheten med att värvas till Klarna i rollen som marknadschef . ”Hela fintech är så slätstruket och monotont: det finns ingen som gjort en riktig ansträngning för att särskilja sig på varumärkesnivå”, sa han vid utnämnandet. Idag är det väl ingen som kan säga emot att Klarna har kryddat upp den annars tråkiga bankssektorn. Först kom fisken, sen kom osten, sen kom Smoooth Dogg.

3. Amanda Ålenius (tidigare Oxell) hörs och syns flitigt i branschpressen och grundar tidigt under 2017 Annonsrådets Facebooksida . Målet med sidan är att få sexistisk annonsering och sexistiskt innehåll nedtaget från sociala medier. Hon är samtidigt kritisk till Reklamombudsmannen och menar att systemet inte fungerar som det ska då en fällande dom inte påverkar annonsören nämnvärt.

Kampanjer 2017:

·      Årets reklamflopp är Pepsis försök att vara politiska tillsammans med Kendall Jenner. Kampanjen kritiseras för att försöka kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsen och Pepsi får dra tillbaka den dagen efter lansering.  

· Plötsligt stod hon där på Wall Street på Kvinnodagen den 8:e mars. Vi pratar såklart om jämställdhetssymbolen Fearless girl. Kampanjen dominerar under Cannes Lions där man vinner fyra Grand Prix. 

· Volvo går vidare från Zlatan och Swedish House Mafia och släpper tänkvärda Moments som marknadsför Volvo XC60. Filmen utses till den bästa på Roygalan, och vinner även priser i Cannes Lions 

 

Tidsanda 2017:

”Look what happened last night in Sweden, Sweden!”. Ja, så här inleder Donald Trump ett av sina många uttalanden 2017. Trump refererar till ett inslag i Fox och detta blir startskottet på en stor debatt om invandring och brott i Sverige som sprider sig världen över. En svartmålning och fake news helt i stil med samtiden som senare utvecklar sig till hashtagen #lastnightinsweden och ett nedringt Svenska Institutet.

 

 

Intervjun: Amanda Ålenius (fd Oxell), grundare Annonsrådet 

För nästan tre år sedan startade du Annonsrådet. Berätta, hur har Facebook-gruppen utvecklats och vad tänker du kring initiativet idag?

– Ja, wow, tre år sedan. Det har varit en ynnest och en jäkla resa att kunna starta upp och nörda ned sig i ett projekt man verkligen brinner för. Det som började som en Facebook-grupp där vi kollektivt arbetade för att synliggöra och begränsa spridningen av könsdiskriminerande reklam har nu blivit en mer utbildande entitet. Fokus ligger på att föra en utbildande dialog med såväl annonsörer och byråer som med allmänheten, på relevanta plattformar. Desto fler som kan resonera kring och analysera det de exponeras för i media utifrån ett jämställdhetsperpektiv, desto bättre kommer vi bli på att upptäcka när en tidningsartikel, en reklam eller något annat bidrar till att upprätthålla förlegade könsstereotyper. På samma sätt blir annonsörerna och byråerna bättre och bättre på att ta fram bra reklam.

Anser du att Annonsrådet har uppnått sitt syfte?
– Ja, det tycker jag. Syftet var ju att ge folk möjligheten att kollektivt agera mot könsdiskriminerande reklam, ingjuta en känsla av att ”det räcker nu” och visa att vi var så många som kände samma sak att det inte skulle gå att vifta bort. Det har resulterat i att Annonsrådet de senaste åren kunnat påverka några av världens största medieköpare till att göra bättre ifrån sig. Samtidigt har mycket av fokus legat på att träffa såväl byråer som annonsörer och diskutera vad som egentligen är bra reklam. Det var kul att se hur många tunga aktörer i branschen som slöt upp bakom Annonsrådet redan från start.

När jag är inne och snokar lite i Annonsrådets Facebookgrupp ser jag dock att ni inte har publicerat något på länge. Ligger den på is eller vad är det som händer?
– Gruppen finns kvar, men det stämmer att den är inaktiv för tillfället. Större delen av arbetet sker på Instagram.

Berätta mer.
– Gruppen fungerade ju som en samlingsplats för alla som ville vara med och engagera sig i Annonsrådets granskningar men när Facebook och Instagram för lite mer än ett år sedan begränsade möjligheten att dela annonser på det sätt som behövdes för att kunna arbeta som vi gjort innan så valde jag att skifta fokus och bygga närvaro på Instagram.

Går det bättre på Instagram då?
– Ja, där är den organiska räckvidden högre och målgruppen tillbringar mer aktiv tid. En av anledningarna till att Annonsrådet fungerade så bra från början var ju för att det här med Facebook-grupper var nytt och att den organiska räckvidden i grupperna var väldigt hög vilket gjorde att man fick stort genomslag. Nu finns det så otroligt många grupper och folk är ofta med i många grupper samtidigt, vilket gör att den organiska räckvidden inte fungerar som den gjorde tidigare.

I Resumés helgintervju  berättade du att det inte var så många män som bjöd in dig för att föreläsa. Har de börjat få upp ögonen för jämställdhet eller ser det likadant ut?
– Det är fortfarande primärt kvinnor som bokar mina föreläsningar, men jag har insett att just vem som bokar gör varken till eller från. Det som däremot är lite problematiskt är att jag för det mesta föreläser för bolag vars anställda till övervägande del består av kvinnor.

2017 dominerades av metoo-rörelsen. Du var även med mycket i Metoo-debatten och pratade bland annat på manifestationen på Sergels torg. Hur känner du nu två år senare, har det skett någon förändring?
– Ja, hur känner man egentligen? I media har ju hela Metoo kokats ned till namngivningen av ett fåtal kända män, som att det var vad hela rörelsen handlade om. Tänk om man istället hade bestämt sig för att rapportera om vidden av mäns våld mot kvinnor. Tänk om man tagit fasta på alla de tusentals vittnesmål om våldtäkter, trakasserier, tafsande och övergrepp som fyllde flödena i sociala medier. Tänk om man utnyttjat den där initiala chocken, dokumenterat den tystnad som infann sig när ingen i hela Sverige kunde logga in på sociala medier utan att läsa om hur kvinnor de kände berättade om vad män i deras närhet utsatt dem för. Istället har man gjort det enkelt att avfärda Metoo som en radikal häxjakt. Samtidigt är medvetenheten och konsekvenstänket högre nu. Oavsett vad man tycker om Metoo så inser fler och fler att man behöver förhålla sig till det faktum att man inte längre kan hålla på som förr. Spelreglerna håller på att förändras och det går fortare än det gjort på länge, även om det ibland känns som att det går alldeles för långsamt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.