Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

2018 – startskottet för Greta Thunberg och hotet från Amazon

Publicerad: 30 December 2019, 07:27

2018 präglades av hotet från Amazon. Samtidigt gjorde Greta Thunberg entré och satte frågan om det globala klimathotet på agendan.

2018 höll marknadsföringsbranschen andan inför e-handelsjätten Amazons förväntade intåg på den svenska marknaden. Samtidigt inledde Greta Thunberg sin numera världskända skolstrejk för klimatet. 2018 var minst sagt ett kontrastrikt år.


Ämnen i artikeln:

GDPRIsabella LöwengripGreta ThunbergPetter StordalenAmazonMargaux Dietz

I augusti 2018 sätter sig en 15-årig tjej vid namn Greta Thunberg utanför Rosenbad i Stockholm. Med sig har hon ett litet plakat med de numera världskända orden ”Skolstrejk för klimatet”. Det blir startskottet för den globala rörelsen Fridays for Future, som liksom ingen annan – varken världsledare eller organisationer som FN – lyckats sätta det globala klimathotet på agendan. Inte heller varumärkena går opåverkade, som börjat satsa på hållbarhet på allvar. Det funkar inte längre att bara snacka.  

Men det är först något år senare som Greta Thunberg-effekten synts på riktigt. Vad det däremot pratas om dagligdags i marknadsföringsbranschen under 2018 – och som på sätt och vis står i stark kontrast till Greta Thunbergs budskap om behovet av minskad konsumtion för klimatets skull – är Amazons förväntade intåg på den svenska marknaden. Gång på gång håller branschen andan inför e-handelsjättens entré, som spås skaka om den svenska retailmarknaden och den digitala annonseringen i grunden. Resumé gör under året flera guider om hur annonsörer och byråer kan tackla hotet från Amazon. I december kallar Amazon till presskonferens på Kungsgatan i Stockholm, och pressen samlas i hopp om att den stora nyheten nu ska annonseras. Istället berättar bolaget att Amazon Web Services startat datacenter i Sverige.

Läs alla artiklar där Resumé sammanfattar 2010-talet:

2010 – ett år av kris och nytänkande

2011 – från mediedrev till sexleksaker

2012 – snålblåsten viner över ett Sverige i världen

2013 – politik, pr-kupper och affären som ritar om reklamkartan

2014 – Niklas Svensson i helikopter, Zlatan rattar Volvo och viralsajten är kung

2015 – det känslomässiga året

2016 – Trump, Pokemon Go och Kakangate

2017 – året då Metoo-rörelsen exploderar

2019 – Smoooth Dogg, influencerbacklash och ASAP Rocky 

I efterhand kan vi konstatera att det hela blev ett antiklimax. Nej, det blev inget Amazon under 2018 och om det inte händer något under detta års sista dagar blev det heller inget 2019. Nu visar mätningar att medierna rapporterar allt mindre om Amazon – möjligtvis en vargen kommer-effekt. 

En annan stor oro som präglade året var EU:s dataskyddslag GDPR som trädde i kraft i maj.  Oron visar sig befogad, då bolag är tvungna att förändras i hela sin struktur. Det gäller inte minst marknadsavdelningarna. När Resumé Insikt testar hur väl bolagen följer GDPR krävde att dels få sin data utlämnad, dels få den raderad visade resultatet på kaos.  

Det hände också 2018

Cambridge Analytica-skandalen, som avslöjar att dataanalysbolaget inhämtat data från miljontals Facebookanvändare som sedan använts av Donald Trumps presidentvalskampanj. Det sätter i gång en livlig debatt om integritet på nätet. I maj går Cambridge Analytica i konkurs. 

  DN publicerar avslöjandet om kulturprofilen Jean-Claude Arnault som anklagas för sexuella övergrepp av 18 kvinnor. Avslöjandet skakar Svenska Akademien i grunden och medier världen över rapporterar om hur den respekterade kulturinstitutionen rämnar. Publiceringen ger upphov till en kris som resulterar i att Nobelpriset i litteratur ställs in. Pr-katastrofen för Sverige är ett faktum.   

SF blir Filmstaden, och folklig vrede väcks mot både namnbytet, den nya grafiska identiteten och den nya vinjetten. 

Bottenår för de svenska byråerna i Cannes Lions. 

Hannah Widell och Amanda Schulman berättar i en intervju i Aftonbladet att de planerar att införa ett exceldokument där anställda frivilligt får fylla i sin menscykel. Syftet är enligt duon att chefer och kollegor ska kunna se när någon behöver extra stöd eller förståelse för sitt beteende. Uttalandet väcker uppståndelse och kritik. 

Edelman Deportivos Stockholmskontor läggs ned. Bakom sig hade byrån ett tufft ekonomiskt år. 

Dagens Media köps upp av Bonnier Business Media, vilket innebär att tidningen blir en del av samma bolag som den tidigare konkurrenten Resumé.   

Personerna som gjorde avtryck

Sara Danius, tidigare ständig sekreterare i Svenska Akademin och en av huvudpersonerna i dramat kring Akademin som utlöstes av DN:s publicering om Jean Claude Arnault och de sexuella övergrepp som han anklagades för. Sara Danius lämnar posten som ständig sekreterare i april.  Blir hyllad som en feministisk ikon och utses av Resumé till etta i Näringslivets superkommunikatörer kategori kultur.  

Greta Thunberg, klimataktivist som snabbt får stor uppmärksamhet för sin skolstrejk för klimatet. Ger upphov till den globala klimatrörelsen Fridays for Future.  

Petter Stordalen, investerare och hotellmagnat som ligger i täten när det kommer till att bygga relationer mellan Sverige och Norge. Hamnar på förstaplatsen när Resumé utser Näringslivets 150 superkommunikatörer.  

Margaux Dietz, influencer som inför riksdagsvalet blev en av de första i sin bransch att, helt under egen flagg, lansera ett koncept om politik riktat till unga. Hon tog klivet över till de traditionella medierna med medverkan i TV4:s långkörare ”Let’s Dance”. 

Moa Wallin, Bianca Meyer och Anna Björklund lanserar ”Della Q” som en systerpodd till ”Della Monde” och väcker snabbt starka känslor. Fansen hyllar den för uppfriskande frispråkighet medan kritikerna rasar mot hur trion tycks vända feminismen ryggen. Speciellt efter Greta Thurfjells uppmärksammade artikel om ”huskvinnans återkomst”.

Alexander Pärleros, poddare besatt av framgång. ”Framgångspodden” blir en av Sveriges största podcasts. 

Gabrielle Löwengrip, Isabella Löwengrips virtuella influencerklon. Numera är hon skrotad. 

Mest minnesvärda reklamkampanjer

Åkestam Holst numera berömda ”Pee Ad” för IKEA. Tar hem två guldlejon i printkategoin och ett bronslejon i media i Cannes Lions. 

Elgigantens julkampanj ”Att ge mer” var bolagets mest påkostade någonsin. 

Emakina DBG:s ”Komma hem (låda, låda, låda)” för SBAB inom det långsiktiga konceptet ”Boendeekonomi är jättekul”. 

Åkestam Holst ”Bara mjölk smakar mjölk” för Arla.

Tidsandan:

Spelar det någon roll vad som är verkligt och inte? 

Influencern Johanna E Olsson, publicerar i juni en bild på Instagram där hon sitter på en uteservering i italienska Venedig och till synes avnjuter en tallrik pasta. I bildtexten avslöjar hon att hon bara beställde in pastan som rekvisita till bilden – hon äter ju varken gluten eller laktos. Senare under hösten publicerar Johanna E Olsson en bild där det är skrattretande uppenbart att hon photoshoppat in sig själv på en bild från Paris. Senare förklarar influencern att hon faktiskt hade varit i Paris. Det var bara det att vädret var så dåligt att det inte dög som miljö för hennes kommersiella samarbeten. 

Intervju: Margaux Dietz 

Margaux Dietz var hetast i influencer-världen 2018. Inte bara tog hon klivet över till de traditionella medierna genom sin medverkan i TV4:s ”Let's Dance” – hon lanserade även i helt egen regi Youtube-konceptet ”Partitempen” där hon intervjuade samtliga partiledare inför riksdagsvalet i september. Det gjorde Margaux Dietz hett eftertraktad under politikerveckan i Almedalen, där hon fick hänga med partiledare som Ebba Busch Thor (KD) och Jonas Sjöstedt (V) som insett värdet i att synas i influencerns kanaler.

Att göra ”Partitempen” kallar Margaux Dietz för en ”stor upplevelse”. 

– När jag fick idén trodde jag först inte att jag skulle få med samtliga partiledare i serien. Det jag framför allt lärde mig av Partitempen var att bara man bestämmer sig för att genomföra ett projekt, hur omöjligt det än verkar från början, blir det till slut av. Det kreativa med att intervjua personer om både allvarliga och mer humoristiska ämnen passar mig som handsken, jag älskar den balansen, säger Margaux Dietz till Resumé. 

Hur upplevde du Almedalsveckan det året?
Det var mycket spännande, full fart och givande. Som sagt så var första gången jag besökte Almedalen och det var direkt efter ”Partitempen” och det gav mig samtidigt möjligheten att göra extra intervjuer med några av partiledarna. Jag besökte även Resumés supermingel och var stolt över att vara med på er lista över de mäktigaste personerna i Sverige.

Vad tog du med dig från ditt första år i Almedalen till ditt andra nu 2019?
– Jag tror nog att jag var mer förberedd i år i och med att jag nu hade mer koll på vad det hela handlar om. Förutom möten med partiledarna och mycket annat, hade vi 2019 ett eget seminarium ”Nya mediesverige möte traditionellt näringsliv” tillsammans med Redgert Comms, vilket blev det mest besökta seminariet under Almedalsveckan samt att vi bjöd in till ett eget kvällsevent tillsammans. 

– Roligast var dock att delta i DJ Battle på Kallis tillsammans med Viktor Frisk. Vi vann inte, haha. Dessutom träffade jag Tahero Nori på Dashl, vilket resulterade i att jag investerade i hans bolag Techbuddy.

Margaux Dietz gjorde vloggen ”Hur är det att komma till Sverige?” under 2018.

2018 var även året då du medverkade i Let's Dance. Var det självklart för dig som influencer som jobbar i sociala medier att tacka ja till att medverka i ”gammelmedia”?
– Både ja och nej, eftersom jag mest jobbar själv med mina kanaler, kändes det som en ny utmaning att delta i ett tv-program. Jag har alltid gillat ”Let’s Dance” som program. De flesta tittarna undrade vem jag var….

Hur skulle du jämföra upplevelsen att medverka i traditionella medier med i dina egna sociala kanaler?
Det kändes väldigt läskigt i början, eftersom jag är så van att kunna klippa som jag vill i mina egna kanaler samt att allt var i direktsändning och att jag mestadels knappt hade kläder på mig och dessutom var tvungen att dansa i högklackade skor.

Du gjorde även vloggen ”Hur är det att komma till Sverige”, ett exempel på hur influencer marketing har börjat användas även inom statliga och internationella organisationer. Hur skilde det samarbetet sig ifrån samarbeten med mer kommersiella företag?
– Det skiljer sig till viss del från kommersiella samarbeten, men jag vill alltid till hundra procent stå bakom det som jag marknadsför. När jag fick den här förfrågan kände jag direkt att det var någonting som jag ville ta tag i. Att kunna sprida information i min Youtube-kanal till målgrupper som inte tar del av traditionell media känns oerhört viktigt för mig. Dessutom får jag själv ut enormt mycket av dessa typer av uppdrag. Jag gillar att hitta på nya vägar inom branschen.

Vad var det viktigaste som hände inom influencer marketing-branschen 2018?
– Branschen blir allt mer professionell, vilket verkligen är mycket bra. För min del är det ytterst viktigt för branschen att ha tydliga riktlinjer inom marknadsföring och att alla parter också håller sig till dessa.

Vilken var din största utmaning under året?
– Oj, svår fråga! Den största utmaningen för min del var nog kanske min bok ”Your best life”, i vilken jag beskriver mina livsnycklar och mitt liv i toppar och dalar. Det var ett känslosamt arbete som i slutändan gav mig stor tillfredsställelse.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.