Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

2019 – Smoooth Dogg, influencerbacklash och ASAP Rocky

Publicerad: 31 December 2019, 08:32

Kampanjerna, besvikelserna, skandalerna. Resumé sammanfattar det händelserika året 2019.


Ämnen i artikeln:

Resumé sammanfattar 10-talet

Början av nyhetsåret präglas starkt av osäkerheten kring regeringsbildningen. När Regeringen Löfven  tillträder efter att januariavtalet ingåtts mellan S, Mp, L och C och tolererats av V kampanjar Moderata Ungdomsförbundet mot Annie Lööfs beslut att släppa fram regeringen genom att samla in högerskor. Greta Thunberg seglar över Atlanten – och tillbaka – för att delta i klimattoppmöten.  Boris Johnson blir Storbritanniens premiärminister och i sitt segertal konstaterar han att Brexit ska genomföras före den sista januari 2020. Trovärdighet hos influencers som Linnéa Claesson ifrågasätts. Även influencers, och andra personers, flygande skapar debatt och diskussion, till exempel genom Instagramkonton Aningslösa Influencers.  En avtalskonflikt utbryter mellan TV4 och Com Hem, vilket resulterar i att det TV4 och C-More släcks ned för vart tredje hushåll i Sverige – en konflikt som i skrivande stund ännu inte är löst. Rapparen Asap Rocky döms för misshandel efter en spelning i Stockholm. Intresset kring händelsen är enormt och under häktningstiden anlitas den svenska pr-byrån Assefa Communications för att sköta mediekontakter.  I december återvänder han till Sverige för en Globenkonsert. Kreatörerna Evelina Rönnung och Magnus Jakobsson lägger ned sin byråsatsning JR efter tre månader. ”Felsatsning” kallar de det i pressmeddelandet.

Läs alla artiklar där Resumé sammanfattar 2010-talet:

2010 – ett år av kris och nytänkande

2011 – från mediedrev till sexleksaker

2012 – snålblåsten viner över ett Sverige i världen

2013 – politik, pr-kupper och affären som ritar om reklamkartan

2014 – Niklas Svensson i helikopter, Zlatan rattar Volvo och viralsajten är kung

2015 – det känslomässiga året

2016 – Trump, Pokemon Go och Kakangate

2017 – året då Metoo-rörelsen exploderar

2018 – Starten för Greta Thunberg och hotet från Amazon

2019 – Smoooth Dogg, influencerbacklash och ASAP Rocky

Personer: 

Hösten 2018 var de få som visste vem klimataktivisten Greta Thunberg var när hon sittstrejkade för klimatet utanför Sveriges riksdag.  Hösten 2019 blir hon kanske en av världens mest kända tonåringar och blir den yngsta personen någonsin att utses till Person of the Year av tidskriften Time. Klimatrörelsen hon startade, Fridays for Future, tilldelas Guldäggets Titanpris; men tackar nej till att ta emot priset. 

Isabella Löwengrip sommarpratar och säger hej då till Sverige. Tre månader senare befinner sig flera av hennes bolag i ekonomisk kris, tidigare anställda vittnar om bristande arbetsmiljö, USA-planerna läggs på is och uppblåsta läsarsiffror avslöjas. 

Ardalan Shekarabi har som civilminister varit profilerat i frågan om spelbolagens marknadsföring och tar den 1 oktober över som socialförsäkringsminstier - men behåller ändå ansvaret för spelmarknaden.

Oatlys creative director Martin Ringqvist som blev talesperson för den kampanj som kanske väckt mest debatt i Sverige under året: ”Spola mjölken”.

Det är svårt att slå igenom som ny podd år 2019. En podd som dock har lyckats med det är Daddy Issues med Julia Frändfors och Julia Lyskova

Kampanjer:

Nyheten om att Snoop Dogg gick in som delägare i Klarna, byter namn till Smoooth Dogg och blir kampanjansikte för varumärket blev en världsnyhet. I den första av tre reklamfilmer som Nord DDB tagit fram, syns Snoop Dogg tillsammans med gyllene afghanhundar när han genomgår förvandlingen från Snoop till Smoooth Dogg. Två av reklamfilmerna plockas bort, då Konsumentverket anser att marknadsföringen bryter mot måttfullhetskravet.

Oatly rullar ut sin massiva kampanj ”Spola mjölken”, som anspelar på informationskampanjen från 70-talet ”Spola kröken”. Bland annat tar Oatly över Centralstationen, något som Arla också gör några veckor därpå. Mjölkbönder och spannmålsodlare rasar mot ”Spola mjölken” och den årslånga konflikten mellan Oatly och Arla trappas upp. Oatly varumärkesskyddar ord som ”brölk”; fiktiva produktnamn som användes i Åkestam Holsts kampanj för Arla: ”Bara mjölk smakar mjölk”, vilket Oatly hävdar är ett resultat av att de av juridiska skäl inte får kalla sin produkt mjölk. Arla svarar med göra en uppföljande kampanj av ”Bara mjölk smakar mjölk”.

Rätten till varumärke finns även som tema i en kampanj som Burger King lanserar, där de retas med McDonald’s, som i början av året förlorar rätten att varumärkesskydda Big Mac inom EU. I kampanjen, framtagen av Ingo, släpper Burger King en produktserie som marknadsförs med att de inte är Big Mac’s s, med burgare som ”Kind of like a Big Mac but juicier and tastier”.

Gillette. 30 år efter den ikoniska kampanjen ”The best a man can get”, släpper Gillette ”We believe”, som uppmanar män att se sig själva i spegeln och reagera när andra gör övertramp. Kampanjen hatas och älskas och har i skrivande stund över 30 miljoner visningar på Youtube

Forsman & Bodenfors hyllas och vinner flera priser på Cannes Lions för  E.V.A Initative  för Volvo Cars.  E.V.A Initiative lyfter det faktum att de allra flesta testdockor som används vid simulationer av bilkrascher är formade efter manliga kroppar. Det har fått som konsekvens att kvinnor löper långt mycket större risk att skadas vid bilolyckor. Som ett huvudled i E.V.A Initiative väljer Volvo att dela med sig av den data biljätten sedan 70-talet samlat kring bilolyckor till sina konkurrenter. Under hösten har Resumé rapporterat om att Nord DDB misstänker att idén har sitt ursprung hos dem, uppgifter som Forsman & Bodenfors vd Silla Levin bestämt tillbakavisar.

Tidsanda: 

Under våren dyker det upp inlägg på Instagram upp där personer photoshoppar in sig själv i foton i Umeå. Inläggen är till en början inte reklammärkta, men bildtextens hashtags vittnar om att det kan röra sig om annonssamarbeten. Snart visar det sig att bilderna är en del av en reklamkampanj som Nord DDB ligger bakom. Kunden till kampanjen är Best Western Hotel avslöjas det några veckor senare.  I kampanjen har man bland annat samarbetat med influencern Johanna E Olsson, som året innan uppmärksammades för att ha klistrat in sig själv på platser i Paris. 

INTERVJU

Lili Assefa är grundade och vd för Assefa Communications. Byrån anlitades i somras av ASAP Rockys management efter att rapparen ASAP Rocky häktades den 5 juli. 

– De hade fått oss rekommenderade och de hörde av sig till några dagar efter att han blev häktad. Jag tror att de var då de började förstå att ASAP Rocky inte skulle bli frisläppt, berättar Lili Assefa för Resumé.

Lili Assefa hade sin sista semesterdag när Asap Rockys manager ringde. Managern förklarade att de behövde hjälp, människor från hela världen ringde hela tiden, de hade ingen struktur och teamet förstod varken svenskt rättssystem eller svensk media.

– När de ringde trodde nog ingen att det skulle bli så stort och så mycket jobb som det blev. Men det kändes som en självklarhet att tacka ja till detta uppdrag. Det liknade inte något annat jag gjort.

Lili Assefa fick i uppdrag att sköta alla mediehantering. Eftersom händelsen inträffade mitt i juli var de flesta av byråns anställda på semester och uppdraget sköttes av henne, och en till medarbetare som hjälpte henne med översättning av artiklar. 

– När det blir ett sådant enormt presstryck vill folk bara få ett citat för citatets skull. Vi hade inte så mycket att kommunicera egentligen och det som var så speciellt var hur medier från hela världen ringde alla tider på dygnet. Jag har aldrig haft så här mycket kontakt och tryck från utländska medier, säger Lili Assefa, som aldrig haft ett uppdrag av liknande karaktär tidigare.

Inför rättegången flög alla stora internationella medier in till Stockholm, och Lili Assefa betonar utländska mediers professionalitet. 

– Det folk missar ibland är att vi hade en klient som inte fick prata med någon. Försvarsadvokaten Slobodan Jovivic var talesperson, men han hade ju ett annat jobb än press att sköta, samma med åklagaren och det var där som jag fick kliva in. Jag måste säga att utländsk media var väldigt professionell och hade förståelse för att han behövde sköta sitt och att jag skötte mediehanteringen. 

Lili Assefa arbetade med ASAP Rocky och teamet fram tills att de åkte tillbaka hem till USA. Hon skötte uppdraget på samma sätt som vilket annat krishanteringsuppdrag som helst, menar hon.

– Arbetssättet var likadant, men det enorma intresset och den dubblade arbetsbelastningen var det var det som var annorlunda.

Vad har uppdraget inneburit för dig?
– Jag har lärt mig enormt mycket. Jag har fått helt andra relationer med utländska medier. Jag lärde mig jättemycket av att jobba med Asap Rockys team. De var vänliga, professionella och supersnabba. Och vi var ju bara två från vår byrå som arbetade med detta, skrattar hon.

Vad uppdraget har betytt för byrån säger Lili Assefa är svårt att sia, men kan berätta att byrån har ”fått andra förfrågningar”.

– Hur mycket uppdraget har gett kommer visa sig nästa år. 

Hennes 2019 har inte bara handlat om Asap Rocky.

– Mitt 2019 kommer jag också minnas för att jag fick jobba med Max Martin och hans musikal och för att det hände mycket med Whyred och Hope, där jag är styrelseordförande och ägare.. 2019 har varit ett lärorikt, händelserikt och arbetsamt år.

Vad ser du fram emot 2020?
– Att bära frukten för att det vi har gjort under 2019.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.