Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Amerikanska varumärkena som går hårdast i tv

Publicerad: 2 Januari 2020, 08:46

Procter & Gamble, Amazon och stora delar av bilindustrin bland aktörerna som lägger mest pengar på tv-annonsering.


Ämnen i artikeln:

BonnierSpoon

Även om det digitala blivit allt viktigare är tv fortfarande en central del av mediemixen för många varumärken. Tittarsiffrorna sjunker visserligen men mediet fungerar fortfarande överlägset som varumärkesbyggande och som räckviddsmedium i vissa målgrupper.

Nu presenterar AdWeek och MediaRadar en lista på USA:s största tv-annonsörer. Totalt spenderade de tio största tv-annonsörerna tio miljarder dollar på tv under 2019. I topp ligger FMCG-jätten tillika världens största annonsör Procter & Gamble följda i fallande ordning av: Berkshire Hathaway, Amazon, AT&T, T-Mobile, PepsiCo, General Motors, Ford, Hyundai och Toyota.

Den varumärkeskategori som enligt undersökningen ökat sina tv-investeringar allra mest är retail. Utvecklingen inom kategorin drivs till stor del av e-handelsjättar som Etsy, Amazon och Wayfair.

Under 2019 blev tv-reklamerna dessutom kortare, från ett snitt på 26 sekunder 2018 till förra årets 24 sekunder.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BonnierSpoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.