Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trend

Anlitade Sveriges designelit för att ta kreativa fakturamallar: ”En faktura ska vara som ett kärleksbrev”

Publicerad: 18 juni 2021, 09:54

Så länge det inte handlar om ekonomisk brottslighet är fakturor och kreativitet två saker som sällan går ihop. Den saken ville Roughly Right ändra på och gav några av Sveriges främsta designers i uppdrag att ta fram en mer aptitlig formgivning på fakturorna.


Det finns få som tycker att fakturor är särskilt roliga, inte minst bland de som till vardags jobbar inom den kreativa näringen. De stora affärssystemen ger heller inte speciellt mycket utrymme för formgivning.

För att ändra på den saken anlitade Roughly Right, ett affärssystem med inriktning på kreativa företag, Sveriges designelit för att skänka lite mer flärd till fakturorna och tydliggöra att de kommer från ett kreativt företag. Med hjälp av Stockholm Design Lab, Snask, frilansdesignern Stefan Fält och Sakaria Studio har de därför tagit fram en rad fakturamallar de hoppas ska kännas som ”ett kärleksbrev till kunden”.

– Fakturor är som allt annat, de behöver inte se tråkiga ut bara för att det har med ekonomi att göra. Det är så mycket rädsla i företagsvärlden att man inte ska bli tagen på allvar, säkert en dos av imposter syndrome där. För 14 år sen skrev vi ”Du är vårt barn och vi älskar dig!” på alla våra fakturor och alla blev betalda och ingen blev arg. Här är vårt bidrag till alla bolag som vill ha en roligare faktura: ”funtura”, säger Fredrik Öst, grundare av Snask.

– Roughly Rights vision är att förändra affärssystemen i grunden och vara ett enklare verktyg för folk som inte gillar affärssystem. Vi kommer att fortsätta med den här typen av initiativ, kanske med en årlig tävling kring annat tråkigt som behöver designas om, säger Tove Wirfelt, vd på Roughly Right.

Här kan du ta en närmare titt på mallarna!

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.