Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Att överdriva är inte samma sak som att ljuga

Publicerad: 6 Februari 2020, 12:48

Foto: Getty Images

”Handen på hjärtat så älskar ju vår bransch att överdriva. Så på sätt och vis är det ju skönt att få på papper att överdrifterna kommer ur en vilja att nå längre”, skriver Emanuel Åström, copywriter och kreatör på Rodolfo, i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Den här gången är det kreatörsbordets tur att bjussa på en psykologisk spaning. Veckan har börjat med pendelstopp, Trump vs. Pelosi och en ovanlig intensiv drive av telefonsäljare. Där någonstans börjar en röd tråd spinnas. Vad har förseningar, Trump och fördelaktiga erbjudanden gemensamt? Trumvirvel. Veckans Beteendebanken kommer handla om överdrifter.

Vad säger forskningen?

En artikel från New York Times tar upp en studie där ett forskarlag låtit en grupp studenter berätta om sina betyg. Det visar sig att hälften av deltagarna överdriver sina akademiska prestationer ganska rejält. Men vad som är ännu mer intressant är att de inte verkar vara medvetna om det. De har nämligen försetts med mätare som ska avläsa vanliga tecken på ljugande, men de värden som samlas in visar inga sådana tecken alls. De verkar helt enkelt inte fatta att de inte talar sanning. Och det blir intressantare. Studien är nämligen en uppföljning av ett tidigare resultat, som visat att studenter som överdrivit sina framgångar ofta presterar bättre framöver. Överdriften blir som nån sorts självuppfyllande profetia.

Psykologiprofessorn Michael Karson verkar däremot inte se lika muntert på överdrifter. I en artikel i Psychology Today framhäver han i stället deras förmåga att elda på konflikter. Han menar att vi gärna tar till överdrifter för att övertyga både andra och oss själva att just vi har rätt, men att resultatet ofta får motsatt effekt. Istället blir överdriften i sig ett hinder som ska övervinnas innan man tar tag i att reda ut den ursprungliga konflikten.

Och vad betyder det?

Forskarna i det första exemplet upplever stora skillnader mellan överdrifter och andra typer av förvrängda sanningar. De ser det som att överdrifterna gällande ens egna kunskaper i första hand går ut på att övertyga sig själv om att man håller måttet. Överdrifterna handlar alltså snarare om nån sorts internlögn, snarare än ett sätt att hävda sig gentemot andra.

Michael Karsons artikel, som för övrigt har den fiffiga undertiteln ”Keep it real to make a deal”, lyfter också överdrifternas direkta resultat, om än som kontraproduktiva. Karson hämtar många exempel från bråk i parrelationer, men teorin går så klart också att applicera i större skala. Att överdrifter inte alltid öppnar för konstruktiv diskussion gäller ju lika mycket i ett jobbprojekt.

Handen på hjärtat så älskar ju vår bransch att överdriva. Så på sätt och vis är det ju skönt att få på papper att överdrifterna kommer ur en vilja att nå längre. Och byter vi ut konflikt mot idéskapande i Karsons resonemang borde det kunna lära oss att släppa våra egna stenhuggna övertygelser till förmån för en mer öppen och effektiv process. 

Dessutom blir det ju faktiskt lite roligare att vara medveten om hur mycket alla kreatörer, projektledare, kunder, producenter, influenceragenturer och PR-folk överdriver för att få sin vilja igenom. Så nästa gång du hör dig själv säga ”jadå, det där har vi gjort tusen gånger förut” i ett kundmöte kan du åtminstone tänka att du inte är ensam om att böja sanningen lite. 

Källor:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/feeling-our-way/201812/exaggeration-fuels-conflict

https://www.nytimes.com/2008/05/06/health/06mind.html 

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.

Emanuel Åström, copywriter och kreatör, Rodolfo

Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.