Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Blir du mer kreativ av att vara uttråkad?

Publicerad: 8 Oktober 2020, 11:32

Det senaste halvårets smittskyddande åtgärder har lett till att vi fått en hel del tid över. Veckans Beteendebanken handlar om hur vår kreativa förmåga påverkas av tristess.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Förra veckan offentliggjordes det att publikgränsen för kulturevenemang i vissa fall kan höjas från den femtonde oktober (något som under torsdagseftermiddagen drogs tillbaka reds. anm). Ett halvår av inställda sport- och kulturevents har nog för många inneburit mer tristess än vanligtvis. Även de som lyckats sysselsätta sig själva på andra sätt kan säkert relatera till att ha kort attention span. Detta sägs faktiskt ha minskat från 12 till 9 sekunder sedan smartphones lanserades—människan har därmed bokstavligt talat kortare koncentrationsspann än en guldfisk. Vi tänker ibland på att ha tråkigt som en slags icke-upplevelse, men tristess kan faktiskt göra dig både risktagande och kreativ. 

Vad säger forskningen?

Dramatiska uttalanden åsido, precis som alla andra känslor fyller tristess ett syfte och forskare ville i en studie testa om känslan kunde leda till ökad kreativitet. De lät en experimentgrupp kopiera nummer från en telefonkatalog i femton minuter och en annan läsa dessa under lika lång tid. Efter att deltagarna i respektive grupp blivit uttråkade fick de i uppgift att lista möjliga användningsområden för engångsmuggar i plast samt konsekvenser av global narkolepsi. Resultatet visade att både skrivarna och läsarna hade betydligt fler punkter på sina listor än de i kontrollgruppen, som gick direkt till kreativitetsövningen. Att bli uttråkad verkar alltså frigöra mentalt utrymme för kreativitet, åtminstone vad gäller kvantiteten av förslag.  

En lite mörkare sida av att vara uttråkad framträder i en annan studie. Det känns naturligt att tristess leder till att vi söker nya upplevelser. Men forskarna var nu specifikt intresserade av vilka upplevelser vi helst vill ha när vi har tråkigt. De testade att låta deltagarna titta på ett väldigt långsamt skiftande bildspel, med syftet att väcka tristess. Därefter fick de se ett nytt bildspel, men fick nu välja mellan att se neutrala eller negativt laddade bilder. De uttråkade deltagarna valde i större utsträckning att titta på negativa bilder än de i kontrollgruppen. Forskarna resonerar kring att tristess, även utanför labbmiljön, därmed kan tänkas motivera oss att uppsöka riskfyllda och kanske även destruktiva situationer. 

Och vad betyder det? 

Oavsett om publikgränserna hävs kommer upplevelsen av tristess fortsätta dyka upp i våra liv. Känslan, som vid en första anblick verkar lågintensiv, har som studierna visar i själva verket reella effekter på våra beteenden, såväl positiva som negativa. Forskarna som undersökte kreativitet hade en hypotes om att gruppen som kopierade telefonnummer inte fick möjlighet att dagdrömma lika mycket som de som läste numren, eftersom deras uppgift var lite mer uppmärksamhetskrävande. De spekulerade i att möjligheten att dagdrömma borde stärka sambandet mellan tristess och kreativitet. Forskarna fick inget stöd för hypotesen, men kanske är just dagdrömmande att uppmuntra för att inte bara öka kvantiteten utan även kvaliteten på kreativa idéer.

Beate Undén, beteendevetare, Rodolfo

Källor:

Bench, S. W., & Lench, H. C. (2019). Boredom as a seeking state: Boredom prompts the pursuit of novel (even negative) experiences. Emotion, 19(2), 242.

Mann, S., & Cadman, R. (2014). Does being bored make us more creative?. Creativity Research Journal, 26(2), 165-173. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.