Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Byrågrundare satsar på padel – på NK:s tak

Publicerad: 4 December 2020, 12:32

Adam Lundberg, Oscar Arrsjö, Christian Albinsson och Ludwig Jonsson.

Foto: Christian Gustafsson

Nu står det klart vilka som kommer driva NK:s padelsatsning som öppnar våren 2021. Tre av delägarna är från reklambranschen – Adam Lundberg och Ludwig Jonsson från Rodolfo samt reklambyrånätverket People People Peoples medgrundare Christian Albinsson.


Ämnen i artikeln:

RodolfoPeople People People

I vissa kretsar har det varit en snackis under ett bra tag nu – storsatsningen på padelbanor anlagda på NK Parkadens tak, det som tidigare har varit ett parkeringshus. Projektet går under namnet NK Padel & Social och bakom bolaget står det nystartatade premiummärket inom padelmode Ascaro, som har startats av modeentreprenören Oscar Arrsjö, som under flera år medverkade i TV4 som stilexpert.

Idén om en padel- och träningsanläggning på Regeringsgatan 47 har diskuterats i flera års tid. Nu när alla bitar finns på plats byggs det för fullt och i april 2021 slås portarna upp för en padel- och träningsanläggning.

Få kan ha undgått den padelboom som har pågått i Stockholm och Sverige de senaste åren. Padelanläggningen på NK:s tak ska också fungera som en mötesplats och byrågrundarna Christian Albinsson (Oh My) och Ludwig Jonsson (Rodolfo) säger att de på sikt vill ge Riche en match i att vara kommunikationsbranschens mötesplats. Padel som fenomen är starkt förknippad med konsulter.

– Jag har tragglat handboll i hela mitt liv och nu när jag börjar närma mig 40-strecket har jag plötsligt en ny förälskelse. Jag spelar hellre än bra, men spelet är bara en dimension. I dag är det ett sätt för mig att hålla kontakten med mina vänner. Padel är väl anpassat för social interaktion eftersom man måste vara fyra personer, säger Christian Albinsson. 

Bild 1/1  



Och de sociala cirklarnas betydelse för att projektet skulle bli av är tydliga. Christian Albinsson och initiativtagaren Oskar Arrsjö pluggade ihop för 15 år sedan. Totalt backas satsningen av tio investerare. Bland andra före detta Avicii-managern Ash Pournouri, i dag är framgångsrik investerare, techmiljadären Henrik Persson Ekdahl och riskkapitalprofilen Mårten Vading, samt reklambyråentreprenörerna Adam Lundberg, Ludwig Jonsson och Christian Albinsson.

Antalet padelanläggningar har växt som svampar efter regn runtom i Sverige. Utan att ha satt prisstrategin är tanken att NK Padel & Social ska bli en premiumanläggning. Investerarna från byråsidan beskriver taket på varuhuset som något av ett drömprojekt och padel tävlade med andra intressenter om den attraktiva ytan. Processen med fastighetsägaren Hufuvdstaden har pågått länge och bygglovet söktes redan för fem år sedan. 

Nu ligger designstudion Spik Studios bakom interiörkonceptet och världsledande Eleiko ansvarar för fitnessdelen i  de 3000 kvadratmeter stora lokalerna. Det är ännu oklart vem som ska driva mat- och dryckkonceptet, men det är tydligt att anläggningen ska positionera sig bortom de industrianläggningar som har blivit så förknippade med sporten. Med NK:s kultur- och byggnadshistoriska värde har lösningen fått anpassas till varuhusets DNA.

– Det är klart att det är lite av en padelbubbla med en fear of missing out och hallar runtom i landet som kommer att vara lagerlokaler om några år. Men det finns fortfarande en stor marknad kvar att vinna och vi tror att en anläggning på NK:s tak har en potential att stå sig över tid. Samtidigt som vi vill positionera det här som premium vill vi att det ska bli en tillgänglig plats, säger Ludwig Jonsson.

Christian Albinsson:

– Det är många bilhandlare i småstäder som driver hallar och vi inser att vi är en lite klichée som byrågrundare när vi gör det här. En gång sa Özz Nujen till mig att jag var en parodi på mig själv, det kanske var hans mest träffande spaning.

Som byråentreprenörer på Oh My (en del av People People People) och Rodolfo ser Christian Albinsson och Ludwig Johnsson tre huvudsakliga motiv bakom satsningen: Att ägna sig åt sport på arbetstid, den kommersiella nyttan och att det ska kunna gynna byråernas affärer genom att nya kontaktytor skapas.

– Det är främst lustdrivet. Att skapa ett roligt häng där stockholmare kan hänga, träna och mötas. Hade vi primärt velat tjäna pengar hade vi kunnat starta en Ica-butik i stället. Vi väljer inte heller att göra det här för att sälja vidare om några år. Det är en långsiktig investering, säger Christian Albinsson.

Hur ser ni på risken att padel fortfarande befinner sig i ett nyhetens behag. Att det handlar om en bubbla som kommer att spricka?
– Det kommer inte att vara en stor hajp som dör. Jag tror att många kommer att fortsätta att bli kära i sporten. Det är en stor del av folks samvaro i mina kretsar. Däremot tror jag att en del kommer att slås ut på vägen. Det är något av en överetablering, men padel är här för att stanna, säger Christian Albinsson.

Ludwig Jonsson:

– Toppen på hajpen var för några år sedan. Det är snarare coronapandemin som har gett sporten en hävstångseffekt under 2020.

Det finns en förhoppning om att padelbanorna på NK:s tak på sikt också ska kunna bli en plattform för affärer, events, frukostar, konserter och investerarkvällar.

– Padelbanan är den nya bastun, när du spelar med nya människor blir det ett förlåtande sätt att lära känna varandra. Man blir glad, man blir sur, man pratar efteråt. I anläggningarna vid industriområdena saknas det hytor att hänga före och efter. Här kan vi också bli ett annat sammanhang, säger Christian Albinsson.

Inledningsvis är det Oh My som har ansvarat för att sätta ihop NK Padel & Socials visuella identitet och logoyp. Tanken är att byråerna ska bygga ett gemensamt team för att sköta kommunikationen kring anläggningen.

Trots tillväxten i antalet utövare finns det i dag ingen samlande digital medieplattform för padelsporten, utöver de två dominerande bokningssystemet. Och trots att SVT har försökt med tv-sändingar så kan man inte säga att padel har fått något medialt genombrott än. Byrågrundarna anser dock att padel rent visuellt är kompatibelt med exempelvis Instagram och har kommersiell potential även medialt. Christian Albinsson ser en framtid där arrangörer erbjuder padelresor till anläggningar i exempelvis Spanien, Frankrike och Argentina.
Varför tror ni att padeln varit så enkel att raljera över?
– Delvis därför att konsultmän och personer utanför sporten som Måns Zelmerlöw har personifierat den och skapat ett ägandeskap. För vår del så ser vi fram emot att vara en del av en rörelse som i princip formas från noll, säger Ludwig Jonsson.

Christian Albinsson:

– Det kommer att ske många konsolideringar mellan banor de kommande åren. Det får exempelvis inte heller plats för två bokningssystem. I dag är det entusiaster som driver utvecklingen, om några år kommer det vara företag. När medier hakar på skapas nya vertikaler. Som marknadsförare och affärsutvecklare är det här väldigt kul att se, men också vara med och skapa. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoPeople People People

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.