Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

”Dagdrömmande kan råda bot på reklamtröttheten”

Publicerad: 27 Februari 2020, 12:23

Foto: Getty Images

Dagdrömmar har visat sig stimulera kreativitet, kanske är det dem som till slut kan råda bot på reklamtröttheten, det skriver Susanna Friberg i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Att konsumenter i större utsträckning tröttnar på reklam förvånar ingen. Reklam nästintill förföljer oss och lyckas dyka upp var vi än är, online eller offline. Något som nu sätter frågan om reklamtrötthet på prov. Vissa uppgifter hävdar att många faktiskt inte konsekvent ogillar reklam, utan att relevant och bra reklam trots allt uppskattas.

Men är det hela sanningen? Och om lösningen på reklamtrötthet är så enkel som bättre kommunikation, hur gör vi då det? Det vetenskapliga svaret verkar delvis vara att dagdrömma.

Vad säger forskningen?

Oavsett definitionen av reklamtrötthet visar studier att vår kreativitet helt enkelt inte alltid ger det resultat vi tror. En amerikansk forskare har under perioden 2014-2018 undersökt flera hundra fallstudier och vinnarlistor från världens främsta kreativa tävlingar. Resultatet är skrämmande – skillnaden mellan de case som hyllats av branschen och de som gått utan pris var obefintlig. Så ineffektiva har vinnarna inte varit på över 20 år. Studien konstaterar att en stor del av orsaken till de bristande resultaten är att kommunikationsbranschen allt oftare tvingas jobba mot kortsiktiga mål, och med snäva tidsramar.

Samtidigt har ett flertal oberoende studier visat att dagdrömmande är som ett mindre träningspass för hjärnan. En av studierna visade till exempel att de som drömde sig bort en stund när de skulle lösa en uppgift fick bättre resultat än de som inte gjorde det. Det är nämligen när man dagdrömmer som hjärnan kopplar ihop olika komponenter och idéer för att skapa något nytt och kreativt. Det visade sig att när deltagarna dagdrömde aktiverades samma del av hjärnan som vid koncentration. 

Och vad betyder det?

Om vår bransch helt enkelt inte är så nyskapande som vi tror, och våra Cannes Lions-vinnare inte ger det resultat vi tänker att de gör, är det kanske dags att utforska nya vägar för idéarbete. Att förändra branschen över en natt kan bli svårt. Så om vi inte kan påverka deadlines eller kampanjlängd, kanske vi i stället kan stimulera vår kreativitet för att motarbeta reklamtrötthet.

Då verkar det som att dagdrömmande på jobbet är en effektiv väg till mer nyskapande resultat. Teorin om varför just dagdrömmande är effektivt handlar om att hjärnan kopplas bort från uppgiften och får möjlighet till en slags återställning som då bidrar till att se uppgiften med nya ögon. 

Är du kreativ är du förmodligen också redan en dagdrömmare. Men kanske har du inte tänkt på det som en styrka. Att dagdrömma upplevs ju nämligen ofta som oproduktivt, vilket leder till att de flesta nog snarare försöker hejda sig när tankarna svävar iväg.

Men på vetenskapliga grunder vill vi uppmana hela kommunikationsbranschen, inte bara kreatörerna, att låta tankarna vandra. Förhoppningsvis leder det till de nya infallsvinklarna som råder bot på reklamtröttheten.

Susanna Friberg

Källor: Why people block ads (and what it means for marketers and advertisers)

Crisis in creative effectiveness

Benjamin Baird, Jonathan Smallwood, Michael D. Mrazek: Inspired by distraction: Mind watering facilitates creative incubation 

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.