Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Därför älskar internet Baby Yoda

Publicerad: 19 December 2019, 13:06

De senaste veckorna har internet och sociala medier svämmat över av bilder på Mandalorian-figuren Baby Yoda. I veckans Beteendebanken ges en förklaring till varför den gröna lilla varelsen blivit så populär.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

De senaste veckorna har en liten grön varelse charmat hela världen. Vi syftar så klart på karaktären The Child, från Star Wars-serien The Mandalorian, som på nätet fått smeknamnet Baby Yoda. Den långörade rymdvarelsens popularitet har resulterat i en strid ström memes och artiklar, på sociala medier råder hysteri och leksaksindustrin går på högvarv för att möta alla beställningar av gosedjur och samlarfigurer.

Varför tycker vi att Baby Yoda är så förbaskat söt? Svaret kan ligga i ett psykologiskt fenomen som kallas cute aggression. 

Vad säger forskningen?

Cute aggression beskriver alltså vår tendens att vilja krama, bita eller nypa varelser vi tycker är väldigt söta. Fenomenet fick sin vetenskapliga upptäckt först 2015 av forskaren Oriana Aragón med kollegor. 

Studiens deltagare fick reagera på bilder av bebisar och djur, där vissa redigerats för att lyfta fram ”söta” drag, som ögon och kinder och andra fått samma egenskaper reducerade. Deltagarna uppgav att de reagerade starkare på de ”sötare” bilderna. Samma resultat uppnåddes med bilder på djurungar och vuxna djur.

I en senare studie från 2018 ville forskarna Katherine Stavropoulos och Laura Alba undersöka vad som sker i hjärnan vid cute aggression. Deras hypotes var att cute aggression involverar belöningssystemet, känslosystemet eller båda. Studiens deltagare fick titta på bilder liknande de i Aragóns experiment och sedan svara på påståenden som ”jag vill nypa den i kinderna” eller ”vill skydda den”.

Resultatet visade att deltagarna generellt upplevde mer känslor av cute aggression, överväldigande, uppskattning samt omsorg gentemot bebisdjur än vuxna djur. Samma tydliga mönster kunde dock inte skönjas mellan bilderna på de mer söta och mindre söta spädbarnen. Det framkom även att när deltagarna tittade på bilderna som framkallade cute aggression hade de ökad aktivitet i hjärnans belönings- och känslosystem.

Och vad betyder det?

Känslan av att vilja ”krama sönder” eller ”äta upp” söta barn och djur kan vara ett sätt för hjärnan att ge utlopp för de överväldigande känslor vi upplever när vi ser något gulligt, vilket rent av kan ha ett evolutionärt syfte. Istället för att bli perplexa och oförmögna att hantera hur söt en varelse är gör reaktionen att vi känner oss motiverade och kapabla till att ta hand om den. Det kan alltså handla om en nödvändig mekanism som gör oss kapabla att sköta om vår avkomma, eller andra som behöver skydd.

Så om du gått runt med starka känslor för Baby Yoda finns det alltså en vetenskaplig förklaring. Om du däremot inte riktigt köpt hypen kan det enligt forskarna bero på att du helt enkelt inte blir överväldigad av känslor så lätt. Det är så klart lite av en bummer för leksakstillverkarna så här inför jul, men de verkar ju ha fullt upp ändå.

Källor:

Aragón, O. R., Clark, M. S., Dyer, R. L., & Bargh, J. A. (2015). Dimorphous Expressions of Positive Emotion: Displays of Both Care and Aggression in Response to Cute Stimuli. Psychological Science, 26(3), 259–273.

Stavropoulos, K.K.M., & Alba, L.A. (2018). ”It’s so Cute I Could Crush It!”: Understanding Neural Mechanisms of Cute Aggression. Frontier in Behavioral Neuroscience, 12:300. 

Beteendebanken är ett samarbete mellan Resumé och kommunikationsbyrån Rodolfo.

Ludwig Jonsson

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.