Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Kan kändisskvaller vara nyttigt?

Publicerad: 23 Januari 2020, 09:56

Mänsklighetens sug efter kändisskvaller kan ha en högst evolutionär förklaring, det skriver Ludwig Jonsson i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

För ett par veckor sedan kom nyheten om att prinsparet Meghan Markle och prins Harry valt att lämna sina kungliga förpliktelser. Såklart dröjde det inte länge förrän internet exploderade och kort därefter var ”Megxit” ett fenomen som diskuterades långt utanför Storbritannien. Under senaste galahelgen slogs det stort på djungeltrumman när bilder på ex-paret Brad Pitt och Jennifer Aniston visade vad som enligt många var tecken på en nytändning.

Det ses ofta som ytligt att intressera sig för skvaller kring kändisar och deras förehavanden, men ändå är det många som inte kan låta bli att hålla ett öga på kändisvärlden. Hur kommer det sig? Skvaller kan faktiskt ha en högst evolutionär förklaring, det kan rentav vara ett sätt för oss att undvika utanförskap.

Vad säger forskningen?

Ett forskarlag lät en grupp med amerikanska studenter att titta på foton av stora musikartister. Deltagarna fick information om att dessa artister var aktuella i nyhetsrapporteringen just nu och att en majoritet av deltagarna i en tidigare studie hade känt igen dem. Artisterna hade delats upp efter hur kända de ansågs vara, med Justin Bieber i topp. Det forskarna fann var att när deltagarna såg bilder på de allmänt mest kända artisterna, men inte kände igen dem, upplevde de högre grad av utanförskap. Detta gällde även de deltagare som uppgav att de inte brydde sig om populärkultur.

Annan forskning har kunnat visa att framför allt negativt skvaller om andra kan göra att vi lättare skapar starka band till människor som delar samma inställning. I en studie från 2011 fick deltagarna höra att de tilldelats en partner i ett annat rum som antingen gillade eller ogillade samma professor som de själva. Det visade sig att den som sammanförts med någon genom sitt ogillande mot professorn uppgav att de kände sig närmare den personen.

Och vad betyder det?

Förr i tiden handlade rädsla för utanförskap om överlevnad, numera om att inte känna sig förbisedd i jobbmöten, på middagar eller på sociala medier.

Att den som är dåligt uppdaterad inom populärkultur kan uppleva psykologiska effekter som lägre självkänsla och lägre kompetens, är helt enkelt en naturlig reaktion. Att känslan finns även hos folk som inte bryr sig om kändisar, vilket tyder på att det inte alltid är själva skvallret som är det viktiga, utan att undvika de negativa känslor som är förknippade med att vara ouppdaterad.

Att delade negativa attityder om andra människor kan bygga starkare relationer kan bero en känsla av tillit och förtroende. När någon avslöjar negativa attityder gentemot en tredje part kan det skapa uppfattningen att vi lärt känna denna person bättre, just för att vi fått ta del av känsliga tankar som ofta delas när en relation anses etablerad och säker.

Så lite skvaller verkar trots allt kunna göra mer nytta än skada i vissa lägen. Men för tyngre skvallerkonsumtion rekommenderar vi nog hellre en skvallertidning än att snacka dig igenom alla kollegornas dirty secrets. Annars kan det hela snabbt få motsatt effekt.

Källor:

Iannone, N. E., Kelly, J. R., & Williams, K. D. (2018). ”Who’s that?”: The negative consequences of being out of the loop on pop culture. Psychology of Popular Media Culture, 7(2), 113–129.

Weaver, J. R., & Bosson, J. K. (2011). I Feel Like I Know You: Sharing Negative Attitudes of Others Promotes Feelings of Familiarity. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(4), 481–491.

Ludwig Jonsson

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.