Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Milstolpen: Majoriteten av de globala medieinvesteringarna läggs på internet

Publicerad: 27 Februari 2020, 08:56

Foto: Gettyimages

För Sverige skedde brytpunkten redan 2017, nu väntas hela världens annonsörer investera merparten av sina mediepengar i internetmiljöer.


Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Tidigare i år rapporterade Dagens Media om att de svenska medieinvesteringarna under 2019 uppgick till dryga 40 miljarder kronor (IRM), en tillväxt på 2,5 procent i jämförelse med 2018.

Tillväxttakten håller dock inte jämna steg med den globala som enligt en ny rapport från Warc-institutet lunder 2020 landar på 7,1 procent vilket ger en total på 660 miljarder dollar. Totalt väntas Alphabet, Googles moderbolag, och Facebook stå för 231,9 miljarder dollar vilket innebär att de kontrollerar 35 procent av den globala annonsmarknaden, Alphabet 22,6 procent och Facebook 12,6 procent. Alphabets annonsintäkter väntas stiga med 10,5 procent medan Facebooks väntas öka med 19 procent. 

Enligt Warc-rapporten växer investeringarna i traditionella medier för första gången sedan 2011 (1,5%) till 324,4 miljarder dollar. Tillväxten drivs huvudsakligen av ökande tv-investeringarna som ökar med 2,5 procent. Tv-tillväxten drivs av det amerikanska presidentvalet och OS i Tokyo. 

– Internetinvesteringarnas tillväxt har varit mycket starkare än vad man kan tro om man följer den globala ekonomin, säger James McDonald, managing editor på Warc data.

Tillväxt per medieslag:

TV: 2,5 procent
OOH: 5,9 procent
Radio: 1,8 procent
Print: -5,8 procent
Sociala medier: 19,5 procent
Online video: 21,4 procent
Sök: 12,7 procent

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.