Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Olidligt eller underhållande?

Publicerad: 14 Februari 2020, 13:13

Per Nilsson.

När syftesdriven kommunikation med ett ofta allvarligare anslag får mer utrymme får humorn stå tillbaka, skriver Per Nilsson i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Super BowlPer Nilsson

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare för engagemang och spridning, så tenderar mycket av svensk reklam att gå åt motsatt håll. Humorn står tillbaka för det rationella och syftesdrivna.

På Super Bowl är det andra bullar. Underhållningen från matchen går vidare in i reklampauserna, från bubbelvatten på Mars till murmeldjur med cykelhjälmar. Vilket gör att de mest sportointresserade också bänkar sig. Kanske det tydligaste exemplet på när innehåll skapar förtjänad räckvidd. Jag och min son som ser matchen på svensk teve får dock nöja oss med medioker spelreklam och någon barnfilmstrailer. Om och om igen. Olidligt i stället för underhållande.

Visst, givetvis olika förutsättningar, men humor är samtidigt något som inte behöver vara så resurskrävande. Det råder inte någon brist på kreativitet. Det handlar snarare om vägval. När syftesdriven kommunikation med ett ofta allvarligare anslag får mer utrymme får humorn stå tillbaka. Samtidigt satsas mer resurser på att optimera Googleannonser eller pusha testimonials – innehåll som ingen väljer att se, i stället för sånt som man vill uppleva igen. Alla delar har så klart sin plats. Även underhållningsvärdet.

Men vi är inte helt humorlösa. Det finns många exempel på när humor används på ett fantastiskt sätt. Sett till listan över de bästa svenska reklamfilmerna genom tiderna, så har majoriteten inslag av humor. Många har dock några år på nacken. Möjligheterna är stora för dem som vågar glimta mer med ögat. Eller som min son säger vid nästa avbrott i matchen ”måste reklam vara så tråkig” och går över till Youtube för att kolla på murmeldjuret igen.

Läs fler blogginlägg av Per Nilsson här.  

Ämnen i artikeln:

Super BowlPer Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.