Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Pandemin får småföretag att investera i digital marknadsföring

Publicerad: 3 September 2020, 08:44

Enligt en ny undersökning från kreditbolaget Capcito har 25 procent av företagen med färre än 100 anställda ökat sina investeringar i digital marknadsföring.


De flesta tycks överens om att coronapandemin kommer att skynda på redan existerande trender, som digitaliseringen av samhället, snarare än att starta nya. Flera storbolag har vittnat om hur de post-pandemin kommer att ställa om sitt sätt att arbeta. Nu kommer en rapport som pekar på att det inte bara är storbolagen som står för förändringen. Enligt en enkätundersökning från kreditbolaget Capcito säger ett av fyra företag med mindre än 100 anställda att pandemin fått dem att öka sina investeringar i digital marknadsföring och i digitala säljkanaler.

– Krisen har accelererat digitaliseringen med två-tre år, och samtidigt försatt mindre företag i en väldigt osäker situation. Båda de här sakerna har varit en katalysator för ökad digital närvaro. Det är spännande att effekten är synlig inom alla branscher, säger Michael Hansen, vd på Capcito, i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att trenden tycks hålla i sig bortom pandemin. 18 procent av respondenterna uppger att de framöver kommer investera ”betydligt mycket mer” i digitalisering framöver medan 20 procent uppger att de kommer investera ”lite mer”. 

De faktorer som driver trenden är enligt undersökningen nya kundbeteenden, marknadens förändrade förutsättningar och effektivisering av interna processer.

Undersökningen bygger på svar från 503 chefer på bolag med färre än 100 anställda. Undersökningen genomfördes mellan den 25 och 27 augusti.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.