Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Så påverkas du av ett dystert nyhetsflöde

Publicerad: 30 Januari 2020, 12:36

”Med dagens ständiga informationsflöde finns ingen gräns för hur mycket negativt vi kan nås av, vilket gör att vi måste processa mer än vad vi egentligen är konstruerade för.” skriver Beatrice Widmark i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Coronavirus, klimatförändringar, politisk osäkerhet. Ibland känns det som att nyhetsflödet blir mörkare för varje dag. Inte konstigt att man lätt känner sig överväldigad och oroad. Det har faktiskt en högst vetenskaplig förklaring. Att ta del av negativa nyheter sätter nämligen i gång en massa processer i vår hjärna som helt enkelt får oss att må dåligt.

Vad säger forskningen?

I en studie ville ett forskarlag undersöka vad som sker i vår hjärna när vi tar del av negativa respektive positiva nyheter. Deltagarna fick titta på ett urval av riktiga TV-nyheter samtidigt som forskarna övervakade ett antal fysiologiska indikatorer. De tittade bland annat på hjärtfrekvens, något som brukar användas som ett mått på uppmärksamhet, samt hudens reaktion på yttre stimuli, exempelvis genom svettning. Resultatet visade att negativt nyhetsinnehåll tenderade att öka både upphetsning och uppmärksamhet hos deltagarna. Positivt nyhetsinnehåll hade däremot ingen inverkan på samma fysiologiska mått.

Annan forskning har visat att när vi hör dåliga nyheter oroar vi oss inte bara för själva innehållet i nyheten utan de kan även få oss att oroa oss för saker i våra egna liv. En studie kring psykologiska effekter av tv-nyheter visade att negativ nyhetsrapportering fick deltagarna att känna ångest och sorg. Detta gällde inte bara en allmän ångest för omvärlden, utan fick även deltagarna att tänka mer katastroftankar kring sina personliga problem.

Tack och lov så finns det också studier som visar hur vi kan häva de negativa effekterna. I en studie med 179 studenter fann man att humöret förvärrades efter att deltagarna tittat på 15 minuter av en nyhetssändning. Men om deltagarna fick göra en 15 minuter lång avslappningsövning direkt efteråt återgick humöret till deras standardnivå. Detsamma gällde inte för gruppen som fick se en 15 minuter lång föreläsning.

Och vad betyder det?

Att vår hjärna är ”programmerad” att reagera starkare på faror och hot har haft en evolutionär fördel och det är därför inte konstigt att vi än i dag reagerar så starkt på negativ information.

Men med dagens ständiga informationsflöde finns ingen gräns för hur mycket negativt vi kan nås av, vilket gör att vi måste processa mer än vad vi egentligen är konstruerade för. Det verkar dessutom som att vi inte bara dras ned av själva nyheten i sig utan att vi även kan börja oroa oss onödigt mycket kring saker som rör vårt eget liv, exempelvis våra nära relationer.

Att hålla koll på omvärlden är så klart viktigt på många sätt. Men eftersom forskningen visar att det påverkar dig mer än du tror kan det vara smarta att kombinera det med något som får dig att må bra. Lösningen är verkligen ingen raketforskning. Andningsövningar, musik, träning eller kanske bara titta på något som får dig att skratta är enkla sätt att motarbeta de mörka vibbarna.

Att balansera bort de negativa intrycken kan helt enkelt vara ett bättre sätt att häva vinterdepressionen än det annars så hyllade D-vitaminet. Kanske något att ha i bakhuvudet, när vi nu går in i februarirusket.

Källor:

Johnston, W. M., & Davey, G.C.L. (2011). The psychological impact of negative TV news bulletins: The catastrophizing of personal worries. British Journal of Psychology, 88(1), 85–91. 

Soroka, S., & McAdams, S. (2015). News, Politics, and Negativity. Political Communication, 32(1), 1–22.

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.

Beatrice Widmark

beteendespecialist, Rodolfo

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.