Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Så swishar svenskarna under coronakrisen

Publicerad: 2 April 2020, 09:55

Branscherna där Swish ser mest antal ökade transaktioner är digitala medier såsom streamingtjänster, dagligvaruhandeln samt fintech.

Swish ser en förändring i svenskarnas transaktionsmönster sedan covid-19-pandemin bröt ut. Då 7,2 miljoner svenskar är ansluta till tjänsten ger siffrorna en indikator på hur svenskarnas konsumtion påverkas av krisläget.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetSwish

Den största förändringen som Swish ser sedan virusutbrottet är inom kollektiv- och inrikestrafiken, där försäljningen genom Swish har halverats sedan covid-19 bröt ut. Inte så oväntat kanske, då rekommendationen från Folkhälsomyndigheten är att undvika icke nödvändiga resor, framför allt i rusningstid. Under onsdagen kom ytterligare direktiv som innebär att kollektivtrafiken måste förebygga trängsel på grund av coronasmittan. 

Även evenemangsbranschen är som väntat starkt påverkad när det kommer till transaktioner genom Swish. I mitten av mars kom restriktioner från regeringen om att förbjuda sammankomster på över 500 personer. I förra veckan skärptes restriktionerna ytterligare och gäller nu 50 personer. Det har slagit hårt mot evenemangsbranschen, där majoriteten av alla events som var planerade att äga rum under våren antingen ställts in eller skjutits på framtiden. 

LÄS MER: Swish lyfter fram företagare i ny miniserie

Intressant är att även om restaurang-, café- och butiksnäringen är hårt utsatta under pandemin, har Swish-transaktionerna till viss del ökat i dessa branscher. Enligt Swish är det ett resultat av att många aktörer nu tar fram nya lösningar med exempelvis kontaktlösa kassor samt e- och mobilhandel. Så även om besöken på restauranger och caféer är färre, har många gått över till att välja swish framför anda betalmedel när de väl går ut. En faktor kan vara att man genom swish slipper röra vid ytor som till exempel kortläsare. 

I ålderskategorin ”66+” har det skett en markant ökning i Swish-transaktioner och pengarna skickas framför allt till åldersgruppen 40-65 år. Dessa transaktioner har ökat med över 50 procent de senaste veckorna. Tillströmningen av nya användare i ålderskategorin ”66+” har också ökat med 25 procent mer per dag än det tidigare dagliga genomsnittet. 

– Vi tror att en viktig anledning till att vi ser en kraftig ökning av personer som är över 66 år och swishar till åldersgruppen 40-65 år är för att många äldre ber sina yngre familjemedlemmar eller bekanta handla mat, mediciner och utföra andra ärenden - och därefter swishar de tillbaka. Ökat användande av Swish är en beteendeförändring hos äldre som vi tror kommer kvarstå även efter krisen, säger Robin Hjelte, head of analytics på Swish, i ett pressmeddelande.  

Branscherna där Swish ser mest antal ökade transaktioner är digitala medier såsom streamingtjänster, dagligvaruhandeln samt fintech. Antal företag som ansluter till Swish har också ökat.

7,2 miljoner svenskar är i dag ansluta till Swish. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetSwish

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.