Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Tiktok – plattformen som får millennials att känna sig gamla

Publicerad: 30 April 2020, 12:20

Många, inklusive marknadsförare, har svårt att känna sig bekväma på Tiktok. Aldrig har skillnaden mellan millennials och generation Z varit så tydlig. Om det handlar veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Kanske tycker du att du är smart, rolig, teknikkunnig och beredd att bjussa lite på dig själv – och att du därför har alla förutsättningar för att förstå TikTok. Om det ändå tar tvärstopp när du försöker sätta dig in i appen som fått hela generation Z att dansa roliga danser är du dock långt ifrån ensam. De flesta över en viss ålder får helt enkelt inte grepp om TikTok. En amerikansk populärvetenskaplig artikel har tittat närmare på varför det blir så.

Vad säger forskningen?

Eftersom TikTok fortfarande är ett ganska nytt fenomen är det än så länge ont om formella studier kring ämnet. Men i en amerikansk webbtidskrift, som främst vänder sig till unga kvinnor, ger psykologiforskarna Joshua Klapow och Jeffrey Rubin sin bild av varför TikTok får många att känna sig gamla, förvirrade och utanför.

Enligt Joshua Klapow spelar appens utformning stor roll i varför många upplever att de inte förstår vad de ser. Liknande appar som till exempel Instagram är konstruerade för en mer aktiv konsumtion, där användaren själv söker upp material, och får förslag anpassat efter vad hen tidigare tagit del av. TikTok däremot är byggt på ett sätt som snarare inbjuder till ett passivt scrollande, där man som användare inte får någon hjälp att förstå vad som egentligen händer. Appens ”upptäck”-sida består dessutom av 12-16 rörliga förhandsvisningar, vilket gör den mycket mer svåröverskådlig än Instagrams motsvarighet.

Klippen presenteras utan någon synbar logik eller ordning, vilket gör att hjärnan behöver längre tid att anpassa sig till plattformen. Detta gäller även klippens innehåll. Trenderna på TikTok kommer och går snabbt, och varianterna är oändliga, vilket gör att det tar mycket längre tid för hjärnan att sortera vad man egentligen tittar på.

Även om millennials och generation Z har väldigt mycket gemensamt, är en avgörande faktor att de befinner sig vid olika skeden i livet. Millennial-generationen digitala uppväxt kantades ofta av uppmaningar om att vara försiktiga med det digitala fotspåret och nu när många ur åldersgruppen är ute i arbetslivet sticker det helt enkelt i ögonen att se de yngre bekymmerslöst dansa runt. Enligt Jeffrey Rubin fungerar det som en påminnelse om att man själv åldras.

Och vad betyder det?

Millennials och generation Z har väldigt mycket gemensamt inom allt från den digitala livsstilen till syn på världen. Att just TikTok blir en vattendelare beror till stor del på insikten om att man som millennial inte längre är yngst på spelplanen. Man känner sig helt enkelt gammal för att man faktiskt blivit äldre, vilket väcker en sorts avund som bidrar till en känsla av utanförskap.

Att själva appen till sitt upplägg skiljer sig från de flöden vi är vana vid skapar en mer svårforcerad inlärningskurva som bidrar ytterligare till känslan av att inte hänga med. Känslan av att inte förstå någonting som man borde förstå, har enligt Joshua Klapow en frustrerande och avskräckande effekt.

Samtidigt visar många studier hur de sociala mediernas UX, som ofta byggs för att hålla oss kvar på plattformen, spelar en stor roll när det kommer till mobilberoende. Så om alla vi födda under 80-talets andra hälft numera är vuxna, kanske det är dags att ställa den vuxna frågan om det viktigaste är att lära sig uppskatta TikTok, eller om det kanske är viktigare att förstå att appen till stor del fängslar för att den är programmerad att göra just det. Ska man ändå vara gammal kan man ju åtminstone få vara gammal och klok.

Emanuel Åström, Rodolfo

Beteendebanken är ett samarbete mellan Resumé och kommunikationsbyrån Rodolfo.

Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.