Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Trend

Undersökning: Det utmärker de som är på jakt efter rabatt

Publicerad: 12 November 2020, 12:46

Kvinnor mer benägna att leta rabatter än män, det visar nya siffror från Yougov.


I går var det Singles day, en dag då många e-handlare har utbredda rabatter. I en ny undersökning från Yougov har de tittat närmre på de målgrupper som utmärker sig när det kommer till rabattjakten. Siffrorna visar att det är fler kvinnor (60%) än män som letar rabatter och att de åldermässigt är mellan 18 och 29 år gamla (24%).

Singles Day är ursprungligen en dag då det är tänkt att singlarna ska unna sig något extra, och Yougovs siffror visar att 28 procent av de som jagar rabatter är singlar. En liten övervikt är det även bland de som bor i städer med fler än 200 000 invånare i jämförelse med de som bor i mindre städer eller på landsbygden. 

En annan intressant siffra från undersökningen handlar om direktreklam. Direktreklamen får ofta klä skott för att öka reklamtröttheten men att 37 procent av respondenterna uppger att direktreklam i brevlådan påverkar deras köp kan vara en delförklaring till varför den fortsätter vara populär hos vissa annonsörer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.