Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Efter den kraftiga kritiken mot Amnesty Internationals pressmeddelande om kriget i Ukraina gick människorättsorganisationen ut med en ursäkt. Samtidigt är budskapet att man fortsatt står bakom rapportens innehåll. ”Det kan gå till historien som ett av de taffligaste försöken till ursäkt någonsin”, säger krishanteraren och pr-strategen Hampus Knutsson.
Affärer
Efter att ha samarbetat under en tid har Nyköpingsbyråerna You Are Here och Öjert & Co gått ihop genom uppköp. Byråerna ser en efterfrågan på landsortsbyråer: ”Vi märker hur fler stockholmsbolag ser fördelar med att handla kreativ kommunikation från en byrå en timme från storstan.”
Varumärke
Unreal Engine 5 heter verktyget som förväntas revolutionera det kreativa skapandet. Superrealistiska bilder i datorn kan göras enklare och snabbare än någonsin förr. Men helt okomplicerat är det inte.
Tävling
Under sommarmånaderna är det ganska tunt på tävlingsfronten, med undantag för DN:s Reklamcupen. I årets upplaga kommer 10 av 32 bidrag från samma byrå – Nord DDB. Byråns vd Andreas Dahlqvist, som också är juryordförande i tävlingen, menar att det finns flera anledningar till det. ”Jag uppskattar renheten och begränsningen i formatet och kravet det ställer på idén och utformningen. Kreativitet mår ibland bra av tydliga ramar”, säger han.
Affärer
Skatteverket är ute i upphandling efter ny en digital byrå, kommunikationsbyrå samt en medieproduktionsbyrå. Förfarandet är uppdelat i två delar, där den ena gäller medieproduktionsbyrå och den andra digital byrå respektive kommunikationsbyrå.
Varumärke
När konsumenter väljer elleverantör styrs de av två saker: pris och miljö. Så naturligtvis är elbolagens varumärken fyllda med klimathot och chockpriser, och det sätter sina spår. Mats Georgson ger sina tips till bolagen: ”Inte ens relevans är relevant här – för det finns ingen. Folk har tråkats ut i decennier av olika vinklar på el, miljö och hur man sparar på den.”
Varumärke
Sommar och fotbolls-EM. När Varumärkesduellen intar spelvärlden är oddsen jämna. På ena sidan står ATG: trygg, med lång historia av hästsport och en ny fotbollsatsning med Ola Wenström. På andra sidan står Unibet: brittiskt, fotbollsfokuserat, ”av fans och för fans”. Vilket varumärke vinner?
PR
Under Resumés fullspäckade program i Almedalen talades det bland annat om integritet online, betydelsen av SD:s kommunikationsstrategi för partiets tillväxt och hur man ska skydda barn från reklam i sociala medier. Här är Kommunikationsarenans alla programpunkter upplagda i efterhand.
Varumärke
I dag är Ryssland tillhåll för kriminella hackergrupper. Och ett ekonomiskt utsatt Ryssland gör hotet för it-intrång ännu värre. Konsekvenserna för varumärken är svåröverskådliga. Nu ska den svenska säkerhetstjänsten skydda mot attackerna.
Affärer
2018 förvärvade Diplomatgruppen reklambyrån Strateg. Under de senaste tre åren har byrån visat röda siffror och medelantalet anställda har minskat från 55 till 25. Nu väljaren ägaren att avyttra verksamheten. ”Den traditionella reklamaffären har stöpts om de senaste åren, men den mest utmanande tiden var under pandemin”, säger gruppens vd Sonja Rasin som uppger att en handfull aktörer har visat intresse.
Affärer
Jonas Dahlquists och Fredrik Sellgrens bolagsgrupp Collaboration Art förvärvar performance marketing-bolaget Semway Norge AS. ”Vi kommer ganska snart vara en av de större kunderna till de stora medieplattformarna”, säger Jonas Dahlquist.
PR
Valkampanjer har blivit som sociala medier – det bara skrollar på utan att något händer. Skillnaden är att 2022 är det ute med sociala medier i politiken. Åtminstone officiellt. Resumés Leon Nudel, med en bakgrund i pr-branschen, har frågat sina gamla kolleger om vad och vilka som är viktigast under årets valkampanj.
PR
Efter långdragna förhandlingar och hätsk retorik går SAS piloter ut i strejk. Resumé låter fyra experter analysera parternas kommunikationsstrategi under konflikten och ledningens presskonferens: ”Sällan vi ser en företagsledare på denna nivå som är arg på gränsen till panik”, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.
PR
Företeelsen mingel kan väcka både förtjusning och skräck. Men för den som bemästrar konsten kan ett skickligt minglande ge betydande utdelning. Resumé tar tempen på några av Almedalsveckans mingelproffs.
Varumärke
De må ha betydligt färre följare än Kylie Jenner, men ack så inflytelserika i sin nischade följarskara. Resumé har med hjälp av undersökningsföretaget Nielsen kartlagt de som inte är politiker men ändå påverkar politiskt i sociala medier.
Varumärke
Politiska slogans blir allt mer generiska, och det frekventa användandet av ”Sverige” präglas av en mjuk nationalism. Det menar professor Orla Vigsö vid Göteborgs universitet. ”Det visar på en Sverigerörelse som kan vara en reaktion på globalisering, och att folk känner sig hotade över att allt är så föränderligt”, säger han.
Varumärke
Mycket är nytt när Ikea slår upp portarna mitt i city, marknadsföringen med bland annat influencers, platsen för varuhuset och produktoptimeringen. Men är Stockholm city verkligen en optimal plats för Ikea? – Ja, menar möbeljätten själva. Resumé har pratat med Elefteria Cromlidou, kommersiell chef, och Helena Gouveia, marknadschef, om resonemanget.