Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

40 svenska byråer: Så många stänger ner på grund av corona

Publicerad: 13 Mars 2020, 10:04

Coronaviruset droppsmittar och har spridits som en löpeld över världen.

Foto: Getty Images.

Coronavirusets framfart slår hårt mot såväl samhället som byråbranschen. Vi har frågat 40 byråer om hur de jobbar under kristiden.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Coronaviruset convid-19 har redan drabbat näringslivet hårt. I går hade Wall Street sin mörkaste dag sedan 1987. Stockholmsbörsen lyser illröd om än en försiktig uppgång hittills i dag. Samtidigt gick hotellkedjan Scandic ut med ett varsel i går som berör 2 000 anställda – halva arbetsstyrkan i Sverige.

Ja, att Sverige är under stark påverkan av coronaviruset råder det ingen tvekan om. Men hur påverkar det byråbranschen hittills? Vi skickade ut ett gäng frågor till 150 byråchefer och drygt 40 har inkommit med svar. 

Två av dem meddelar att de stängt ner kontoret helt.

Elva säger att man uppmanar medarbetarna att jobba hemma men att kontoret fortfarande hålls öppet.

26 säger att de jobbar på som vanligt fram tills dess att myndigheterna skulle gå ut med information som tyder på annat.

Från och med i dag fredag, stänger Chiffer ner kontoret.

– Ja. Samtliga medarbetare arbetar nu på distans dels för att värna om våra medarbetare och deras familjer men också för att vi kan. Att sköta arbetet via digitala verktyg en begränsad tid, bör inte vara en konst för en modern byrå. Produktioner som ligger inplanerade genomför vi med hjälp av mer isolerade transporter och slimmade team, säger Lisa Wouda, byråchef på Chiffer.

Samma läge har Cloud Nine.

– Vi arbetar hemifrån sedan onsdag, säger Carl-Fredrik Risbecker, vd på Cloud Nine.

Therese Bohlin, vd på Prime, säger att de som ett första steg kommer uppmuntra alla medarbetare som kan att arbeta hemifrån.

– Syftet är främst att värna om våra medarbetares hälsa men också dra vårt strå till stacken i att avlasta kollektivtrafiken och förhoppningsvis bidra till begränsad smittspridning.

Mediebyrån Scream har i dag fattat beslutet att uppmuntra samtliga 115 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö att arbeta hemifrån.

– Möten ska genomföras som planerat men då över Skype, FaceTime eller liknande. Det är oerhört viktigt för oss att allt flyter på som vanligt och vi gör vårt yttersta för att säkerställa detta, säger vd:n Emma Thorp.

Dentsu Aegis, som äger bland annat Carat och Vizeum, vill helst se hemmajobb.

– I dagsläget uppmuntrar vi alla medarbetare inom Dentsu Aegis att arbeta hemifrån. Vi har dock viss personal på plats, bland annat IT för att kunna hålla kontoret öppet och infrastruktur, verktyg och system underhållet, säger vd:n Mattias Behrer och tillägger:

– Den allmänna och ökande oron påverkar oss som alla andra och såväl psykologiska som affärsmässiga effekter återstår att se över tid.

Det vill också Jakob Lind, vd på Futurniture. Förra veckan tillsattes en grupp på byrån som bestod av de som arbetat med kommunikation internt. Det rör sig om förberedelser för hur byråarbetet ska kunna utföras mer flexibelt i en tid av eventuell sjukdom.

– Vi kallar det för ”digitala kontoret”. Det betyder att alla medarbetare ska kunna jobba på distans samtidigt, hemma eller på annan plats, och ha tillgång till både våra verktyg i molnet och på vår egen server. Vi har en palett med ungefär tio gemensamma digitala verktyg för samarbete. Det gör att verksamheten fortsätter som vanligt men i ett mer flexibelt arbetsformat. Det fysiska kontoret blir inte lika viktigt, en kollega kan koppla upp sig tillsammans med sitt team eller kund från varsomhelst. På måndag testar vi till exempel vårt första helt digitala måndagsmöte. Det här är en lösning som fungerar bra för oss och våra kunder. Så får vi pröva oss fram kring dagsrutiner och kreativt arbete. Vi har inte stängt kontoret helt, men de flesta jobbar hemifrån, säger han.

Christian Albinsson, medgrundare av Oh My och partner i Real Agency Group, ser en risk i paniken som uppstått i och med corona.

– Vi följer utvecklingen noga men just nu tänker vi inte stänga. Faktum är att om man inte tittar på nyheterna eller läser dagstidningar så är det ingen större skillnad mot normala dagar. Jag kanske är Bagdad Bob nu, men den paniken som råder tror jag bara gör situationen värre, säger han och fortsätter:

– Det är såklart att coronoron överskuggar det mesta just nu, men personligen påverkar det mest att jag skulle gått på Hammarby - IFK Göteborg i helgen med två kompisar och det är trist att de stänger Tele 2. En stor del av mig tycker att man borde få gå på fotboll utomhus. Det är ju inte Tjernobyl, liksom. 

Per Boström på Content Innovation ser hur kommunikationen kring sjukdomen påverkar.

– Det enda vi pratar om är corona, vilket skapar en något konstig stämning på kontoret, säger han.

Det ser också Anna-Karin Trydegård, vd på Pond Design.

– Diskussionerna tar mycket energi och fokus vilket är helt förståeligt men påverkar såklart både effektivitet och stämning. Samtidigt fint att vi bryr oss och försöker göra rätt för samhället.

*Vad gör corona för annonsindustrin och byråbranschen? Vilka byråer räknar med att förlora uppdrag? Under nästa vecka kommer en djupare genomgång i Resumé Insikt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.