Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Accenture stänger ned medierevisions-delen

Publicerad: 5 Februari 2020, 12:17

Beslutet kommer efter kritik om att auditingverksamheten och Accenture Interactive haft en intressekonflikt.


Ämnen i artikeln:

Accenture InteractiveAccenture

Accenture har sedan länge erbjudit så kallade auditingtjänster gällande medieköp. Auditing innebär att en konsult hjälper annonsörerna att köpa medieutrymme till korrekta priser. I Sverige har Accenture och Etat Control varit de två största media auditingbolagen.

Nu väljer dock Accenture att stänga ned sin auditingverksamhet Accenture Media Management. Bolaget har haft ett 40-tal anställda. Beslutet kommer efter att Accenture de senaste åren byggt upp sin kreativa verksamhet Accenture Interactive, en verksamhet som delvis sysslat med medieköp. Att Accenture driver de två verksamheterna parallellt har sedan något år tillbaka renderat i kritik från flera håll. Kritikerna har menat att Accentures auditingverksamhet inte kan ses som en oberoende part. En talesperson från Accenture menar att beslutet inte har med kritiken att göra utan snarare handlar om att positionera Accenture på ett annat sätt.

– Nedläggningen är del av ett bredare strategibeslut med syfte att positionera Accenture inom de mest strategiska och snabbast växande affärsområdena på marknaden, berättar en icke namngiven talesperson från Accenture för Campaign.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.