Affärer
Analys: Coronaviruset slår hårt mot reklam – men it-branschen drabbas hårdare
Publicerad: 23 mars 2020, 10:56
It-branschen kommer drabbas hårdast i informationssektorn till följda av coronaviruset, men även reklammarknaden kommer uppleva en omfattande nedgång. Det visar en rapport från analysföretaget Globaldata.
Ämnen i artikeln:
CoronavirusetDet är TelekomIdag som har tagit del av den globala analysen över 17 branscher i informations- och kommunikationsvärlden. Enligt analysen kommer den globala reklammarkanden att tappa över 50 procent av omsättningen under 2020.
Coronaviruset påverkar världsekonomin och sammanställningen från Globaldata visar att tydligt att konsultbranscher är sårbara för den här typen av kris i en högre utsträckning än exempelvis media/publishing, e-handel och spelutveckling. För företag som utvecklar säkerhetsmjukvara handlar det om så ”lite” som tio procents påverkan under 2020.
Rapportförfattarna skriver i analysen att COVID–19 kan ses som ett ”effektivt stresstest” på bolag