Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Analytiker: Coronaviruset kan kosta amerikanska reklambranschen miljardbelopp

Publicerad: 13 Mars 2020, 09:41

Enligt en analysfirma kan den amerikanska reklammarknaden tappa tio procent av sin omsättning på grund av coronavirusets effekter.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarCoronaviruset

Utbrottet av coronaviruset spås innebära kraftfulla nedskärningar i marknadsföringsbudgeten för många företag. Reuters rapporterade under torsdagen att den amerikanska reklambranschen kan tappa nära 26 miljarder i intäkter, en nedgång på 10,6 procent. Siffrorna kommer från analytikern Michael Nathanson vid analysfirman MoffettNathanson och analysen bygger inte på någon specifik tidsram.

Coronaviruset beräknas främst slå mot idrottsevenemang, ett av de sista fenomenen som fortfarande lockar storpublik på plats och framför tv:n. Intäktsbortfallet beräknas därför bli extra kraftigt i traditionella medier, men enligt analysen kommer effekterna först bli påtagliga i digiala kanaler som Google och Facebook där annonsörerna snabbare kan anpassa sina medieköp.

I dagsläget har basketligan NBA ställt in säsongen tills vidare sedan en spelare har smittats av viruset. Även hockeyligan NHL tog till samma åtgärder under torsdagen.
Ytterligare ett bakslag för medierna är att rättighetsinnevande mediehus fortfarande måste betala ligorna och även om exempelvis NBA måste kompensera tv-kanalerna så väntas den processen bli komplicerad.

Vissa bedömare anser att nedgången i den amerikanska reklammarknaden kan bli kortlivad, och understryker att läget kommer att återställas till normala inom ett par månader eller under andra halvan av 2020.

Coronaviruset har även slagit hårt mot smittans ursprungsland Kina. Enligt en undersökning från den kinesiska branschtidningen Modern Advertising där 112 företag deltog uppgav 95 procent av företagen att första kvartalet innebar tappade intäkter, 53 procent beskriver ett ”allvarligt tapp”.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.