Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Arc gör ytterligare förvärv – köper Blck

Publicerad: 29 juni 2022, 08:10

Lotta Hård, Partner ARC, Mattias Olofsson, vd Arc, Cecilia Falk, vd Blck, Claes Carnefeldt, Client Director Blck

För bara en dryg månad sedan bröt nyheten att bolagsgruppen Arc köper byrån bakom Futerra, Mission anew. Nu gör man ytterligare ett förvärv i byråsverige.


Ämnen i artikeln:

ArcBlck CommunicationNyheterByråerAffärer

I slutet av maj stod det klart att Arc, Arise consulting group, förvärvar byrån som drivit varumärket Futerra i Sverige. Och shoppingrundan är ännu inte slut, för nu förvärvas även Blck communication och stärker sitt erbjudande inom strategisk och kreativ kommunikation. 

Under 2021 hade Blck en byråintäkt på 28,9 miljoner kronor, upp 20 procent sedan året innan. Rörelsemarginalen landade på 20 procent. Det blev, till skillnad från 2020, ingen utdelning till aktieägarna efter 2021 och resultatet var betydligt lägre, på 5,8 miljoner (8,5 mkr). 

LÄS MER: Blck ökar byråintäkten med 20 procent – men resultatet minskar 

– Vi har vuxit i hög och stabil takt och för att kunna möta växande efterfrågan från våra kunder, så har vi under en tid funderat på att utöka affären inom ramen för ett större sammanhang. Efter en tids dialog med Arc så har vi hittat den partnern vi letat efter. Tillsammans med vårt systerbolag SthlmFilm går vi nu in i Arc med en massa energi. Vi ser verkligen fram emot att långsiktigt bygga vidare på något riktigt bra tillsammans, säger Cecilia Falk, vd på Blck, i ett pressmeddelande.

– Blck Communication är precis som vi, både ”thinkers and doers”. De har den strategiska höjden och samtidigt förmågan att implementera strategin på ett bra sätt i kundens verksamhet. Vi fortsätter vår tillväxtresa och kompletterar gruppen med spetskompetens där vi ser att det adderar kundvärde, samtidigt som vi förbereder den fortsatta geografiska expansionen av Arcs koncept, säger Arcs vd Mattias Olofsson.

I och med köpet består Arc av tolv bolag: Cupole, Curamando, Conversionista, Ariel, Animal, Kurppa Hosk, Nameless.today, Above, Umain, Mission anew, Curious Mind och Blck Communication. 

LÄS OCKSÅ: Svenska byrån bakom Futerra köps av Arc – överger varumärket: ”Vårt tänk ska genomsyra hela gruppen” 

Köpeskillingen är ännu okänd.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.