Affärer
BBDO ska bygga varumärke åt husjätten
Publicerad: 20 januari 2023, 13:02
Först och främst, hunden heter Greta. Människor, från vänster: Markus Bjurman, Allex Olsson, Anton Bolin, Lars Friberg, Ylva Källstedt, Annika Bagge, Lucia Boman, Isabel Lechte, Svante Pårup, Anna Lennström och Erik Årnell.
Foto: Pressbild
Riksbyggens upphandling är klar – och vinner uppdraget gör BBDO Nordics som nu ska slipa på byggbolagets kommunikation och varumärke.
Riksbyggen säger upp avtalet med den förra byrån Miltton och bygger nu upp ett nytt samarbete med en ny byrå. Enligt ett pressmeddelande från byggjätten kommer BBDO att ansvara för den strategiska och taktiska kommunikationen för Riksbyggens varumärke och affär.
– Under de senaste åren har vi satsat på att utveckla vårt varumärke och vår externa kommunikation. Nu är det dags för oss att ta nästa steg i den utvecklingen för att hela tiden möta våra kunder och vår marknad på ett sätt som driver vår affär och ytterligare stärker vårt varumärke, säger Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen.
LÄS OCKSÅ: Skaffa ”Friends with benefits” uppmanar Riksbyggen i ny kampanj
Riksbyggen skriver att de kommer att försöka hålla i bostadsbyggandet i en osäkert då många drar i handbromsen.
– Byråbytet kommer i en tid där det finns möjlighet att göra omtag på vår kommunikation för att ännu bättre möta utmaningarna och möjligheterna i vår bransch. Vi är övertygade att BBDO är helt rätt partner att ta sig an uppdraget, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.
Enligt Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör, på Riksbyggen är de stolta med resultaten de senaste åren men inte nöjda och vill utvecklas. Erik Årnell, vd på BBDO Nordics beskriver det som ett privilegium att jobba med bostadsbyggaren.
– I Riksbyggen har vi hittat en partner som inspirerade oss från första mötet och vi ser fram emot att omvandla den känslan till kommunikation som är lika inspirerande för Riksbyggens målgrupper, säger han.
LÄS OCKSÅ: Riksbyggen vidareutvecklar sitt reklamkoncept och presenterar Boel
Arbetsgrupp:
BBDO:
Kundansvarig projektledare: Anna Lennström
Strateg: Lars Friberg
Digital planner: Allex Olsson
CD: Markus Bjurman
AD: Anton Bolin
Copy: Svante Pårup
Produktionsledare: Ylva Källstedt
Riksbyggen:
Britta von Schoultz, chef Kommunikation & marknad
Annika Bagge, Marknadschef
Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör