Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Chiffer minskade resultatet under coronaåret: ”På väg att normaliseras”

Publicerad: 4 april 2022, 08:00

Chiffer Medias vice-vd Mimmi Söderberg och styrelseordföranden Jan Bernhardsson.

Foto: Pressbild

Precis som många andra byråer drabbades contentbyrån av coronapandemin och tvingades till korttidsarbete. Samtidigt minskade resultatet för byrån: ”Affärsnivåerna är något lägre men på väg att normaliseras”, skriver bolaget i årsredovisningen.


Ämnen i artikeln:

Chiffer MediaBokslutCoronavirusetAffärerRedaktionens val

Contentbyrån Chiffer Media harlämnat in sitt bokslut för 2020/21. Siffrorna visar att byråns omsättning under året bara ökade nämnvärt. Från 28,2 miljoner till 28,5 miljoner. Rörelseresultatet minskade dock kraftigt, från 2,3 miljoner till 1,2 miljoner. Enligt bolagets årsredovisning ökade dock soliditeten med 16 procent från att ha legat på 18 procent under räkenskapsåret 2019/2020.

Byrån redovisar också färre antal anställda i senaste årsredovisning, 20 stycken jämfört 22 från året innan.

LÄS OCKSÅ: Chiffer värvar chefer från konkurrenten

I årsredovisningen skriver bolaget att pandemin påverkade dem under året:

”Företagandets villkor har i grunden förändrats på flera sätt. Chiffer hade under hösten 2020 en mindre grad korttidsarbete. Från 2021 är alla tillbaka på sina ordinarie avtal. Affärsnivåerna är något lägre men på väg att normaliseras. Under Q3 och Q4 har vi lämnat pandemin och viss korttidspermittering. Vi har återgått delvis till kontoret”, skriver bolaget.

Chiffer planerar inte att plocka ut någon vinst till aktieägarna under året utan kommer att föras över på nästa räkenskapsår.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.