Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Coronaeffekten – Droga5 sparkar 7 procent av personalen i USA

Publicerad: 3 September 2020, 06:36

Droga5 är den senaste byrån att i sviterna av covid-19 säga upp personal, byråer samarbetar för kunskap om Amazon och WPP-vd:n får be om ursäkt för ålderism. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Droga5AmazonWPP

Den numera Accenture-ägda byrån Droga5 gör sig av med sju procent av sin amerikanska personal. Enligt Business Insider är det främst byråns New York-kontor som drabbas. I rena tal rör det sig om 40 personer från alla typer av nivåer och avdelningar.

”Droga5 har fattat beslutet att göra sig av med ett antal medarbetare för att långsiktigt kunna fortsätta tjäna våra kunder på bästa sätt. Alla drabbade kommer att få avgångsvederlag och vi är tacksamma över vad de gjort för byrån”, säger en talesperson till Adage.

Uppsägningarna är naturligtvis en konsekvens av minskade uppdrag i sviterna av covid-19. Den senaste tiden har vi även sett folk få gå från Wieden + Kennedy som gjorde sig av med 11 procent av sin personalstyrka så sent som i juli. Även byråer som Havas, Edelman, Saatchi & Saatchi, VaynerMedia, Weber Shandwick, Golin, GroupM, BBH, McCann, Gray, MullenLowe och Anomaly har fått göra sig av med personal internationellt. 

På svensk mark har bland andra Spoon, Haus, Miltton, Borg Owill, Chimney och Åkestam Holst fått genomföra besparingsåtgärder efter coronautbrottet.

Byråer samarbetar för kunskap om Amazon
Byrånätverk som Dentsu Aegis Network, WPP och IPG har gått samman med bolaget Profitero, som lanserar vad de kallar ett ”öppet ekosystem” av data. Syftet är att dela e-handelsinformation och därigenom att hjälpa varumärken att köpa media på sajter som Amazon. Mer finns att läsa på Adage.

Netflix hoppas på pr-effekt från brittiska prinsparet
Prins Harry och hertiginnan Meghan kommer nu att bli producenter för Netflix. Det rör sig om ett flerårigt avtal och paret ska göra dokumentärer, långfilmer och barnprogram. För några år sen skrev Netflix ett liknande avtal med Barack och Michelle Obama som då hade avgått som presidentpar.

”Den oöverträffade räckvidden kommer att hjälpa oss att dela slagkraftigt innehåll som öppnar för handling”, säger prins Harry och Meghan i ett uttalande enligt Expressen.

WPP-vd:n ber om ursäkt för ålderismkommentar

I förra veckan sa Mark Read, vd på nätverket WPP, att ”medelåldern på någon som jobbar på WPP är yngre än 30. De är inte födda så långt bak som på 1980-talet, lyckligtvis.” Uttalandet fick snabbt kritik i sociala medier, bland annat av MakeLoveNotPorn-grundaren Cindy Gallop och Ogilvy-chefen George Tannenbaum som kallade Read för en ålderist. Det har fått vd:n att pudla, enligt Adweek.  I ett inlägg i sina sociala medierkanaler skriver han:

”Jag fick nyligen frågan om våra team har rätt balans i sin kunskap om tv och digital. Det tycker jag att de har, men jag gjorde fel som använde ålder för att visa min poäng. Människor över 40 år kan göra fantastisk digital marknadsföring och människor under 30 år kan göra utmärkt tv-reklam. Vi är lyckliga över att ha tusentals människor på WPP som har decennier av erfarenhet och expertis. De är extremt värdefulla för vår affär och arbetet vi gör för våra kunder och jag är ledsen om jag har fått det att framstå som motsatsen.”

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Droga5AmazonWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.