söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

Diplomat avvecklar Strateg: ”Bra lösning för alla parter”

Publicerad: 29 september 2022, 12:30

Foto: Pressbild

Tidigare i år gick Diplomat ut med att de ville sälja Strateg och sa sig ha en handfull intresserade. Nu visar det sig att de istället avvecklar bolaget och Hallvarsson & Halvarsson knyter till sig sex talanger från byrån.

Ämnen i artikeln:

Hallvarsson & HalvarssonDiplomat CommunicationsStrategNyheter

JW


2018 förvärvade Diplomatgruppen reklambyrån Strateg Agency. Då var affären tänkt att stärka gruppens erbjudande inom digital strategi och utveckling samt marknadskommunikation och hjälpa Diplomatgruppen att ta en ”position som en av de ledande kommunikationsrådgivarna i landet”.

Men utvecklingen har svajat och under tre år visade bolaget röda siffror på sista raden och medelantalet anställda har minskat från 55 till 25.

I somras gick de tillslut ut med nyheten att Strateg skulle säljas.

– Vi har inte kunnat konstatera samma fina synergier som mellan corporate och content. Därför väljer vi att avyttra Strateg. Samtidigt vill jag betona att Strateg är en fin verksamhet som vi bedömer kan växa mer framgångsrikt i en ny konstellation, sa Sonja Rasin till Resumé då.

De uppgav också att de hade ”en handfull” intresserade.

LÄS OCKSÅ: Efter tre förlustår där personalstyrkan halverats – nu vill Diplomatgruppen sälja Strateg 

Men nu avvecklar de istället bolaget.

Samtidigt kniper Hallvarsson & Halvarsson talanger från Strateg.

– Diplomat har bestämt dig för att avveckla verksamheten och vi tar in en del av personalgruppen, säger Hallvarsson & Halvarssons vd Anna Grönlund Krantz till Resumé.

Hon fortsätter:

Pär Pärsson, på Strateg, och jag har haft en dialog under några månaders tid när det blev klart att Diplomatgruppen ville avveckla bolaget och landade i att vi tror att vi är en bra match för både deras nuvarande kunder och Hallvarssons nuvarande kunder för att stärka upp varumärkeskompetensen.

Hon menar att de saknat viss kompetens som de sex personerna besitter.

– Vi har saknat ett strategiskt varumärkesarbete under en längre tid och vi får förfrågningar från våra kunder, det är allt mellan employer branding till ett rejält varumärkesarbete där man vill sätta varumärket på kartan, säger Anna Grönlund Krantz.

Hallvarsson & Halvarsson tar också över ett antal av Strategs kundsamarbeten.

I en kommentar skriver Diplomatgruppens vd, Sonja Rasin, att beslutet fattades för att de ville ”renodla Diplomatgruppens verksamhet för att förtydliga erbjudandet inom den del som vi kallar corporate/content, tillsammans med våra andra prioriterade områden finansiell kommunikation, public affairs och corporate communications. Diplomatgruppen har utvecklat ett starkt erbjudande inom konceptutveckling och möjligheten att ta ut våra kunders berättelser i både egna kanaler och i media. Diplomat Communications och Tale jobbar redan i hybridteam inom gruppen där vi kombinerar våra kompetenser och verktyg”.

Förflyttningen, menar de, har inneburit att Strategs roll och blivit mindre naturlig.

– Det här känns som en väldigt bra lösning för alla parter. Vi är glada att de tidigare Strateg-medarbetarna har fått en ny professionell famn hos Hallvarsson & Halvarsson, säger Sonja Rasin, vd för Diplomatgruppen i kommentaren.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev