Affärer
Eventyr går samman med finska Tapaus – bildar Nordens största eventbyrå
Publicerad: 21 januari 2020, 06:00
Sofi Franzén och Timo Aalto
Event- och kommunikationsbyrå Eventyr samman med finska Tapaus. Tillsammans bildar de Nordens största eventbyrå.
Eventyr grundades år 1995 av Kristoffer Schjött-Quist och Sofi Franzén. Under räkenskapsåret 2018 omsatte byrån nära 150 miljoner kronor och gjorde en vinst på 13,3 mkr (EBIT). Byrån består av 32 medarbetare och har kontor på Skeppsbron i Stockholm. Sett till omsättning är byrån i dag Sveriges näst största eventbolag efter Hansen.
Tapaus Group beräknas ha en nettoomsättning på omkring 50 miljoner euro (motsvarande 527 miljoner kronor) år 2020. Affären fullbordades i januari 2020 och Sofi Franzén kommer att stanna kvar som vd för Eventyr och går även in som partner i Tapaus Group. Efter sammanslagningen kommer både Eventyr och finska Tapaus att fortsätta arbeta oberoende, men ambitionen är att verksamheterna kommer dra fördel av varandras olika spetskompetenser.
– Efter en noggrann undersökning av den svenska marknaden förstod vi att Eventyr är den ledande aktören, så de var helt klart vårt förstahandsval. Vi är oerhört glada över att vi nu inleder ett samarbete, eftersom vi delar samma värderingar och ambitioner. Vi vill båda lära av varandra och driva branschen framåt. Genom att gå samman är vårt mål att bli Nordens ledande eventbyrå, säger Timo Aalto, vd på Tapaus i en kommentar.
Eventbranschen har upplevt en högkonjunktur med stark tillväxt under de senaste åren. 2018 omsatte event- och sponsringskategorin nära 15 miljarder kronor i Sverige, en tillväxt på 7,5 procent. Utvecklingen drivs bland annat på av en arbetsmarknad med hög förändringstakt där bolagen vill investera mer pengar för att behålla och attrahera talang.
– Vi har märkt att många av våra befintliga kunder är intresserade av ett nordiskt erbjudande. Därför känns det riktigt spännande att samarbeta med Tapaus i det här skedet och som ett viktigt strategiskt steg för oss. Ambitionen är att vi tillsammans kommer att sätta en ny standard för branschen. De stora vinnarna av detta kommer att bli våra kunder, säger Sofi Franzén, vd på Eventyr i en kommentar.
Båda företagen upplever en ökad efterfrågan på erbjudandet på sina hemmamarknader. Med sammanslagningen vill Tapaus höja kvaliteten på sina kunders B2E-events och samtidigt stärka sina kunskaper inom området.
– Sverige är den mest naturliga marknaden för oss att växa på när vi nu fortsätter att implementera vår tillväxtstrategi. Att kombinera Tapaus kompetens inom företagsevents med Eventyrs expertis inom medarbetarupplevelser är ett vinnande koncept för den nordiska marknaden, kommenterar Timo Aalto.
.