Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Färre affärer i kommunikationsbranschen – minskade med 46 miljarder kronor 2019

Publicerad: 3 Januari 2020, 09:52

Antalet förvärv och fusioner inom kommunikation och marknadsföring minskade kraftigt under fjolåret visar en ny rapport. Det oroliga ekonomiska läget med USA:s handelskrig och branschens omställning är bakomliggande faktorer till nedgången.


Konsultfirman R3, årliga rapport över M&A i kommunikationsbranschen visade att affärerna uppgick till 27,7 miljarder dollar (motsvarande 558 miljarder kronor) under förra året. Det innebär en tillbakagång på fem miljarder dollar (47 miljarder kronor). Nordamerikanska bolag stod för 19,9 miljarder av investeringarna, vilket innebär att omkring 60 procent av affärerna gjordes i USA och Kanada. Enligt rapportförfattarna är det osäkra ekonomiska läget samt handelskriget mellan USA och Kina de främsta faktorerna bakom den minskade investeringsviljan. Det skriver The Drum.

Enligt rapporten har holdingbolagen (nätverken) halverat sina investeringar jämfört med 2018. Investeringar inom martech och adtech kompenserar fallet något.

Bland förvärven som sticker ut nämns Publicis köp av Epilson för 3,95 miljarder dollar, en jätteaffär som gjorde nätverket till den största investeraren bland holdingbolagen (4,1 miljarder dollar). Dentsu Aegis gjorde flest uppköp av alla nätverk under 2019 (12). Rapporten tecknar också makrotrenden på kommunikationskartan. Publicis och Dentsu Aegis var de enda holdingbolagen som fick plats på R3:s rakning över de som köpt verksamheter för mest pengar. Bland andra aktörer på listan återfinns Bain Capital, Accenture and Blackstone i topp.

Riskkapital står för 44 procent (6,6 miljarder dollar) av alla förvärv under 2019.

Inom EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) ökade antalet affärer med omkring 14 procent under 2014, trots oron kring hur Brexit skulle kunna påverka aktiviteten. Samtidigt minskade antalet förvärv i Kina med 54 procent, den sämsta utvecklingen för affärerna i landets kommunikationsbransch under 2010-talet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.