Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Företagarnas råd till småföretagen – se över kostnaderna och ha tät kontakt med kunderna

Publicerad: 25 Mars 2020, 13:04

Finansministern har lovat ytterligare stödpaket till småföretagarna, tills dess gäller det att rigga sitt bolag så ekonomiskt säkert som möjligt.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Åtgärderna för att minska spridningen av coronaviruset har slagit hårt mot näringslivet, inte minst besöksnäringen vars verksamheter i princip stannat av helt.

En annan grupp bolag vars dagliga verksamheter tagit en hård smäll är mindre konsultbolag, inte minst inom kommunikationsbranschen. Att minska sina konsultkostnader är ofta en av de första åtgärderna när kunder tvingas till besparingar.

Flera av de stödpaket som hittills presenterats av regeringen har riktat sig till större bolag. Permitteringsreglerna gäller exempelvis för närvarande inte familjebolag, något som regeringen enligt uppgifter till Ekot håller på att se över. Finansminister Magdalena Andersson har dessutom lovat ytterligare stödpaket specifikt riktat till småföretagare och särskilt utsatta branscher. Ett förslag från Moderaterna har exempelvis varit att slopa arbetsgivaravgifterna i två månader, något Magdalena Andersson inte vill utesluta. I dagsläget har regeringen beslutat om att företagare kan skjuta upp arbetsgivaravgifter i maximalt ett år. Hon har dock varit tydlig med att den ekonomiska smällen kommer att bli hård och att staten inte kan göra allt.

– Det är lika bra att vara ärlig med att människor kommer att bli arbetslösa, företag kommer att gå i konkurs. Det är klart jag skulle önska att vi och alla andra skattebetalare kunde ta alla kostnader för de här företagen, men det vet alla att det inte går. Det vi kan göra är att mildra effekterna så att så många företag som möjligt överlever det här, berättade hon i måndags för SVT.

LÄS MER: Carl Fredrik Sammeli: 6 punkter alla byråledare borde sätta högst på agendan 

När Resumé tidigare i veckan talade med anonyma byråledare runtom i Sverige ansåg de att de åtgärder regeringen hittills tagit till varit för klena.

– Förslaget är bättre än ingenting, och kan säkert vara till hjälp för byråer som har uppdrag i de branscher som omedelbart har drabbats. Problemet är väl för de som har mindre marginaler att ägare/arbetsgivare inte omfattas av stödåtgärderna vilket kan innebära direkta hot. För tjänstesektorn behövs fler, mer riktade åtgärder, berättade en av dem.

Så vad kan man som småföretagare göra i väntan på ytterligare besked från regeringen? Stalltipset enligt Daniel Wiberg, chefsekonom på företagarföreningen Företagarna, är att i så stor utsträckning som möjligt se över sina fasta kostnader. Han påpekar dock att varje företags situation är unik och att råden är generella. De vanligaste frågorna som Företgarna just nu får från sina medlemmar gäller juridiken kring korttidspermitteringar, anståndsregler kring skatter och akuta likviditetsproblem. 

– Se över om det finns någon leverans du kan skjuta på och om du eventuellt kan skjuta upp vissa kostnader. Här gäller det att ha så god kontakt med sina kunder och leverantörer som möjligt, just nu tror jag det finns en god samarbetsvilja mellan olika parter, säger han till Resumé.

LÄS MER: Byråledare kritiska till regeringens stödpaket: ”Uppsägningar kommer bli det naturliga” 

Tidigare i veckan gav Primes grundare och tidigare vd, Carl Fredrik Sammeli, liknande råd och tipsade bland annat byråledare om att förvandla tjänster där det just nu råder låg efterfrågan till frilans.

– Som det ser ut nu är det bättre att ta i för mycket än för lite och kapa kostnaderna med mellan 25-50 procent. Inte bara för att det blir en lågkonjunktur på kort sikt. Har du haft modest lönsamhet tidigare kommer det förmodligen inte vara lätt att tjäna pengar under det närmaste året. Det här är dessutom åtgärder som det finns en större förståelse för nu i kristider än annars. Det är skolboksmässigt och erfarenhetsmässigt fel att vänta med att dra av plåstret, berättade den tidigare Primechefen som även uppmanade byråledare att om möjligt kliva ner i lön.

Även gällande olika avtal menar Daniel Wiberg att det just nu bör finnas en viss förståelse för att man som företagare vill omförhandla för att få verksamheten att gå runt.

– Har man olika verksamhetsdelar kan det vara värt att titta på var det fortfarande kan komma in pengar och prioritera de områdena. Det kanske inte täcker intäktstappet fullt ut men det är bättre med något än ingenting alls, säger Daniel Wiberg.

Just nu gäller de akuta problemen för många mindre företag likviditeten, något som i sin tur påverkar möjligheterna till att låna pengar. 

– En åtgärd som slopning av arbetsgivar- och egenavgifterna skulle ge ett likviditetstillskott som de allra minsta företagen kan använda för att täcka de mest skriande behoven. Det ser vi som en prioriterad åtgärd.

Att många drabbade företag, inte minst inom kommunikationssektorn, inte har några krigskassor för att ta sig igenom den här typen av kriser ser Daniel Wiberg som naturligt.

– Att i alla tider ha en intern räddningsfond är inte ett bra sätt att förvalta sina pengar. Man ska komma ihåg att många befinner sig i en tuff konkurrenssituation och förhoppningsvis använder man då kapitalet för att investera.

Något som det i dagsläget råder oklarheter kring är hur villiga bankerna kommer vara att låna ut pengar till mindre bolag med likviditetsbekymmer. Ett beslut som hittills tagits är att statliga Almi i vissa fall kommer att ge lån till de företag som inte kan få det hos de vanliga bankerna. Exakt hur det kommer att utformas är dock inte klart. Daniel Wiberg vill dock se ytterligare insatser gällande företagslån.

– Jag tror det är viktigt att staten kan bidra genom att garantera en del av lånegivningen för där ser vi att bankerna inte varit speciellt intresserade av småföretagen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.