Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Fortfarande pengar på paus? Så investerar världens tio största annonsörer just nu

Publicerad: 3 Augusti 2020, 09:24

Många annonsörer har tvingats dra in på marknadsföringen i vår.

Foto: Getty Images.

När coronapandemin bröt ut var det många annonsörer som pausade sina reklaminvesteringar. När det andra kvartalet i år gör bokslut ser vi hur världens tio största annonsörer har agerat – och kommer att agera framåt.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetReklaminvesteringarMarknadsstrategi

Det är Digiday som har sammanställt läget för de tio annonsörerna. Här kommer en sammanfattning av deras beräkningar:

1. P&G
Världens största annonsör har också förmånen (i dessa tider) att erbjuda produkter som är eftertraktade i en pandemi, exempelvis rengöringsprodukter och toalettpapper. Man har också gynnats av att e-handeln ökade med sex procent under det senaste kvartalet. Enligt Digiday har P&G ökat marknadsinvesteringarna med 270 baspunkter (eller 480 miljoner dollar) och under pandemin har budskapen bland annat syftat till att platta ut kurvan och bromsa virusets spridning. Under året förväntar man sig en försäljningstillväxt på mellan två till fyra procent.

2. Unilever
Hos Unilever sjönk försäljningstillväxten med 0,3 procent under det andra kvartalet i år, trots att försäljningen av jättens hygienartiklar sköt i höjden. Under samma period har reklaminvesteringarna minskat med 100 baspunkter, detta ska främst bero på sjunkande annonspriser. Enligt vd:n Alan Jope ska bolaget under det tredje kvartalet i år öka sina marknadsinvesteringar igen.

3. L’Oréal
Under det andra kvartalet i år tvingades L’Oréal se sin försäljning sjunka med 19 procent, men sommaren kan ha inneburit en liten tillbakagång. Försäljningen under juli månad ökade nämligen för första gången sedan januari. Under det första halvåret sjönk reklaminvesteringarna med 10,9 procent för L’Oréal och uppgick till nästan fyra miljarder euro. Under hösten planerar bolaget att öka investeringarna.

4. Renault
Renault gjorde en rekordförlust under det andra kvartalet och minskade försäljningen med 35 procent. Under nästa halvår planerar Renault att sätta fokus på sin hybridteknologi och inte vara ”så blygsamma som de senaste åren när det gäller att visa upp teknikens prestanda”. Vad det innebär i absoluta tal är oklart. 

5. Amazon
När många andra gått på knäna under pandemin har Amazon varit vinnare. Det ökade trycket på e-handeln har gjort att nettoomsättningen under det andra kvartalet steg med 40 procent till 88,9 miljarder dollar. Intäkterna som kommer från reklam ökade med 41 procent till 4,2 miljarder dollar. Tillväxten spås fortsätta. Samtidigt ökade man reklaminvesteringarna med en procent. I Sverige lär vi få läsa mer om Amazon inom kort, då mycket tyder på att bolaget under hösten kommer att lanseras här.

6. Coca-Cola
Om Amazon gått bra har Coca-Cola gått betydligt sämre. Under det andra kvartalet i år minskade bolagets nettoomsättning med 28 procent – en effekt av förändrade mönster i restaurangbesök. Under perioden minskade marknadsinvesteringarna kraftigt – med 34 procent eller en miljard dollar. Framåt kommer bolaget att fokusera investeringarna kring sina största varumärken. Dessutom ska effekten av investeringarna utvärderas hårdare.

7. GlaxoSmithKline
Under det andra kvartalet i år såg bolaget en intäktsnedgång på två procent. Framöver siktar GlaxoSmithKline på att spara 656 miljoner dollar fram till 2022. Det får troligtvis också effekter på Marknadsinvesteringarna.

8. Volkswagen
Intäkterna för Volkswagen sjönk med 23 procent under det andra kvartalet 2020. Man har fortsatt skära ned i budgetar vilket inkluderat konsultuppdrag och marknadsföring. Bolaget försiktigt optimistiskt på andra halvåret tack vare lansering av nya bilmodeller.

9. McDonald’s
Den globala försäljningen hos McDonalds sjönk med 23,9 procent under det andra kvartalet, men från och med den 30 juni är nästan alla restauranger återigen öppna. Tappet ledde till att McDonald’s minskade sina medieinvesteringar under det andra kvartalet med 70 procent. Under det tredje och fjärde kvartalet ska McDonald’s spendera mer än 200 miljoner dollar på insatser som ska stödja franchisetagare runt om i världen. Man kommer också att fokusera på att marknadsföra sina kärnprodukter och möjligheten till onlineköp.

10. NBC Universal/Comcast
Folk har surfat som galningar under det andra kvartalet, men resten av tjänsterna hos NBC Universal/Comcast har legat på nedgång. Intäkterna sjönk därmed med 11,7 procent. Totalt har marknadsinvesteringarna sjunkit med 29 procent till 1,3 miljarder dollar. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.