Affärer
Göteborgs stad i jätteupphandling – totalt värde över 250 miljoner
Publicerad: 31 januari 2023, 11:13
Foto: Rebecca Havedal/Göteborgs stad
Göteborgs stad är ute i upphandling för flertalet kommunikationstjänster. Totalt ligger värdet för upphandlingen på 62,8 miljoner kronor per år. Störst del av kakan ligger inom området ”Marknadsförings- och kommunikationstjänster fullservice”.
Upphandlingen kommer från Göteborgs stad och beställare är, förutom Göteborgs stad, även nio av Storgöteborgs tretton kommuner, samt ett antal kommunala bolag.
Det är totalt sex delområden som upphandlas, i storleksordning prismässigt: marknadsförings- och kommunikationstjänster fullservice (36,5 miljoner), strategisk kommunikation (11,5 miljoner), redaktionella kommunikationstjänster (9,5 miljoner), produktionsbyrå (4 miljoner), skribenter (1 miljon) och medieträning framför kamera/mikrofon/intervju (300 000 kronor).
Den planerade avtalsperioden är fyra år, med en uppsägningstid på sex månader. Avtalet löper dock minst i två år, enligt ramavtalets villkor. Totalt beräknas beställningsvolymen för samtliga områden under den totala avtalstiden landa på 255 miljoner kronor, och maxgränsen är 345 miljoner kronor.
Fast pris tillämpas inom fyra av delområdena: strategisk kommunikation, redaktionella kommunikationstjänster, produktionsbyrå och marknadsförings- och kommunikationstjänster och varierar mellan dessa. Se faktaruta. För medieträning och skribenter får anbudsgivare själva uppge priser.
Fasta timpriser
Strategisk kommunikation
Strategisk projektledare – 1 600 SEK
Kommunikationsstrateg-/rådgivare – 1 440 SEK
Produktionsledare – 1 280 SEK
Junior kommunikationsstrateg – 1 200 SEK
Redaktionella kommunikationstjänster fullservice
Projektledare – 1 100 SEK
Digital strateg – 1 100 SEK
Redaktör – 990 SEK
Art director/Grafisk formgivare – 990 SEK
Produktionsledare – 990 SEK
Innehållsproducent - rörlig media – 990 SEK
Skribent – 935 SEK
Produktionsbyrå
900 SEK
Marknadsförings- och kommunikationstjänster fullservice
Strategisk projektledare – 1 400 SEK
Creative director – 1 260 SEK
Produktionsledare – 1 120 SEK
Copywriter – 1 120 SEK
Pr-strateg – 1 120 SEK
Digital strateg – 1 120 SEK
Art director – 1 120 SEK
Digital producent – 1 120 SEK
Originalare/Grafisk formgivare – 980 SEK
Tidigare har Göteborgs stad arbetat med Nowa kommunikation, Idermark och Lagerwall, Welcom, byrågruppen K7 och Off The Wall Communication som kommunikationspartners med rang 1, alltså som förstahandsval.