Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

H&H Group köper upp byrågrupp för att stärka nytt affärsområde: ”Det passar utmärkt för att bli en spelare att räkna med internationellt”

Publicerad: 12 maj 2022, 13:27

Ulf Vanselius, Johanna Fagrell Köhler och Martin Petersson

Med köpet av Nordic Morning och Comprend skapade H&H Group ett nytt affärsområde. I dag meddelar man att ytterligare tre byråer förvärvas för att ingå i affärsområdet. ”Det är till vår fördel att låta byråerna jobba närmare varandra, och det skapar dessutom stora möjligheter för våra kunder,” säger Johanna Fagrell Köhler, affärsområdeschef.


Ämnen i artikeln:

H&H GroupPyramid CommunicationNyheterMartin Petersson

H&H Group förvärvar reklambyrån Pyramid, digitalbyrån Petra och varumärkesbyrån Graal, som länge har varit systerbyråer. Byrågruppen kommer ta plats i H&H Groups affärsområde som fokuserar på data- och insiktsdriven digital kommunikation och marknadsföring, som Johanna Fagrell Köhler är ansvarig för.

I mars lanserades affärsområdet för att samla data- och insiktsdriven digital kommunikation och marknadsföring där man inkluderade Comprend och det nya förvärvet Nordic Morning. Bolagen har liknande produkter och tjänster, men jobbade mot olika delar hos kunderna, berättar Johanna Fagrell Köhler.

– Vi kände att det var till vår fördel att låta byråerna jobba närmare varandra, och det skapar dessutom stora möjligheter för våra kunder.

I pressmeddelandet om de senaste förvärven, av Petra, Graal och Pyramid, berättade Johanna Fagrell Köhler att man upplever en stark efterfrågan för tjänster inom såväl B2B som B2C. De tre senast förvärvade bolagen är specialister inom B2B och täcker därmed upp efterfrågan. Affärsområdet jobbar med flera stora kunder, som Alfa Laval, SSAB, Folkhälsomyndigheten, med flera.

– Eftersom Petra, Pyramid och Graal är mer fokuserade på B2B, så är de flesta kunderna stora internationella kunder. Tillsammans med Comprend och Nordic Morning har vi kontor i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Gdansk och London och tillgång till anställda och partners runtom i Europa. Det passar utmärkt för att bli en spelare att räkna med internationellt.

Vilka är de främsta utmaningarna ni har stött på i det här affärsområdet?
– Det är alltid en utmaning med förvärv, för det är otroligt viktigt att tänka på människorna, medarbetare och på kunderna. Vi jobbar mycket med ledarskap och att bygga en bra och tydlig kultur. I det här affärsområdet är varumärkena i sig starka, men med gemensamma nämnare kring engagemang, arbetssätt och värderingar.

Hur ser planen framåt ut?
– Vi ska så klart växa, se till att varje varumärke utvecklar sig självt starkt men samtidigt titta på synergier. Det finns vissa funktioner som vi kan ha gemensamt, som people and culture och ekonomi. Planen är att växa mer i Europa, jobba mycket med kvalitet och kompetenser och skapa stora värden för våra kunder.

Tidigare har H&H Group primärt arbetat med corporate communication, public affairs och marknadsföring. 

LÄS MER: H&H Groups nya affärsområde – satsar på datadrivet och digitalt 

Byråerna Pyramid, Petra och Graal har tillsammans en byråintäkt på 90 miljoner kronor och speciell kompetens inom B2B. Med 70 medarbetare i de tre byråerna innebär det att H&H Group nu anställer 300 personer inom affärsområdet datadriven digital marknadsföring. 

– Pyramid, Petra och Graal är en av de mest framgångsrika byrågrupperna inom B2B i Norden. Tillsammans med våra nya kolleger stärker och kompletterar vi vår satsning inom data- och insiktsdriven digital kommunikation och marknadsföring. Vi ser fram emot att utveckla erbjudandet och på det här sättet bli en ännu bättre partner för våra kunder, kommenterar Martin Petersson, vd för H&H Group, i ett pressmeddelande.

Ulf Vanselius är huvudägare och koncernchef för Pyramid, Petra och Graal.

– Vi har tillsammans med våra kunder byggt en framgångsrik byrågrupp som också i ökande omfattning vinner internationella uppdrag. Genom att bli en del av H&H Group ser vi fram emot att satsa ytterligare på att stärka vår position, säger han.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.