Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Här är cheferna som tjänar mest i reklambranschen

Publicerad: 17 December 2019, 12:35

Tele2:s markandsdirektör Jonas Lundquist, Silla Levin vd F&B och Klarnas CMO David Sandström.

LÖNELIGAN 2019. I topp i reklambranschens löneliga ligger tio personer – fem män och fem kvinnor – som sammanlagt tjänade 64 miljoner kronor under 2018.


Ämnen i artikeln:

Silla LevinAnna QvennerstedtLöneligan

Reklambranschens löneliga toppas av Silla Levin, vd på Forsman & Bodenfors, som hade en fastställd förvärvsinkomst på cirka 8 miljoner kronor 2018, en ökning med hela 600 procent i jämförelse med föregående år. Bakgrunden till den stora ökningen är MDC Partners uppköp av Forsman & Bodenfors 2016, där de tidigare delägarnas utdelning visas först på 2018 års inkomst. Samma gäller för byråns globala styrelseordförande Anna Qvennerstedt, som tjänade 7,2 miljoner kronor, en ökning med 421 procent mot föregående år. 

Erik Sollenberg, som lämnade Forsman & Bodenfors i samband med försäljningen för att bli global vd på CB+B tjänade, 6,2 miljoner kronor, en ökning med 421 procent.

LÄS MER: Cheferna som tjänar bäst i pr-branschen 

Innan både honom och Anna Qvennerstedt hamnar dock Jonas Lundquist, marknadsdirektör på Tele2, som tjänade 7,8 miljoner kronor under 2018, en ökning med 151 procent. Han var tidigare marknadsdirektör på Com Hem, men fick i januari i år det övergripande ansvaret för varumärkena Tele2, Comviq, Com Hem/Boxer samt Tele2 Arenas b2c-marknadsföring när Com Hem och Tele2:s marknadsavdelningar slogs samman. 

Se hela listan nedan över de chefer som tjänade mest i reklambranschen under 2018 – sammanlagt 64 miljoner kronor. 

Under de kommande dagarna kommer Resumé publicera enskilda löneligor för pr-byråerna, reklambyråerna, annonsörerna samt Forsman & Bodenfors tidigare delägare. Listorna är ett urval av personer på ledande befattningar i kommunikationsbranschen. Strävan är att ge en representativ bild av löneläget, men Resumé är ödmjuka inför det faktum att bilden inte är heltäckande och att namn kan saknas. 

Om du läser i mobilen: Scrolla till vänster i diagrammet för att se alla siffror.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.