Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Affärer

Här är höstens största reklamköpare

Publicerad: 16 December 2019, 14:38

Ica är den största annonsören i Sverige hösten 2019. Tele2 är det företag på topplistan som ökar sina reklaminvesteringar mest jämfört med samma mätperiod i fjol medan Telia nästintill har halverat sin annonspeng. Detta enligt bruttosiffror från Kantar Sifo.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoKantar MediaMedieinvesteringar

Ica, spelbolaget Cherry och Mio är de varumärkena med störst bruttoinvesteringar i reklam under hösten. Därefter följer Kooperativa Förbundet, Kindred Group och Svenska Spel. Bland de sex, de största svenska annonsörerna under hösten, minskar fyra av sex sina investeringar.

Tele2, som lanserade en stor kampanj i oktober, ökar med sina reklaminvesteringar med nästan 40 procent jämfört med samma mätperiod i fjol, från 59 till 82 miljoner kronor, vilket är den största ökningen på listan.

Telia står för listans procentuellt största minskning, då reklaminvesteringarna har minskat med 47,3 procent.

Tillsammans har Sveriges 20 största annonsörer lagt 2,5 miljarder på bruttoreklaminvesteringar under hösten. Nedan tar ni del av hela listan.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.