Affärer
H&H Groups nya affärsområde – satsar på datadrivet och digitalt
Publicerad: 16 mars 2022, 10:53
Foto: Press
Johanna Fagrell Köhler blir chef för det nya affärsområdet och får ytterligare en vd-post.
I julas meddelade H&H Group att man förvärvat contentbyrån Nordic Morning, något som stärkte erbjudandet inom data och digital marknadsföring. Den tidigare portföljen hos H&H Group har till stor del bestått av corporate communication, public affairs och marknadsföring.
– Vi ser att vi har bra möjligheter att utveckla bolaget samtidigt som erbjudandet kompletterar vårt kommunikationsfokus. Det är flera fristående företag som konsoliderats och skapat ett helt integrerat erbjudande, en digital tillväxtmotor, sade Martin Petersson, vd och koncernchef på H&H Group, till Resumé då.
LÄS MER: H&H Group köper upp Nordic Morning: ”Kan bidra med en högre växel”
I dag meddelar koncernen att Nordic Morning tillsammans med Comprend bildar grunden till ett nytt affärsområde, fokuserat på datadriven digital marknadsföring. Affärsområdet kommer ha 220 medarbetare på kontor i Stockholm, Helsingfors, London och Malmö. Det blir Johanna Fagrell Kohler, vd för Comprend, som kommer ta rollen som affärsområdeschef och också blir vd för Nordic Morning.
Enligt pressmeddelandet jobbar Comprend och Nordic Morning redan mer varandra i viss utsträckning.
– Comprends kunder har ett stort behov av den expertis inom digital marketing and growth som finns inom på Nordic Morning och Comprend bidrar med sin erfarenhet av strategi och företagskommunikation. Inom vissa områden har vi också liknande kompetenser och möjligheter att skapa ökat värde för våra kunder genom att samarbeta i kundteam, säger Johanna Fagrell Köhler.
LÄS MER: Lämnar Creuna efter försäljningen: Johanna Fagrell Köhler ny vd för Comprend
– Genom att föra samman Nordic Morning och Comprend som basen i ett nytt affärsområde blir vi starkare i våra leveranser till kunderna och vi kan på ett effektivt sätt samordna och samverka mellan kompetenser på ett sätt som gynnar våra kunder, kommenterar Martin Petersson.
Bolagen lägger alltså basen till ett affärsområde som kommer växa både organiskt och genom kompletterande förvärv, enligt pressmeddelandet. Bolagen behåller de egna varumärkena och kommer jobba sida vid sida för att stärka varandra, och samverka med övriga byråer i koncernen.