Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärer

House of Radon-grundarna satsar på premium-vin – på burk

Publicerad: 27 maj 2022, 12:14

House of Radon-grundarna satsar på burkvin.

Foto: Djuce

Trion bakom House of Radon vill förändra folks syn på vin på burk – för miljöns skull. Därför satsar de nu på premium-vin på burk för att minska vinindustrins utsläpp: ”Burkar är definitivt framtiden”, säger Philip Marthinsen, en av medgrundarna till deras varumärke Djuce.


Ämnen i artikeln:

House of Radon

House of Radon-grundarna och entreprenörerna Philip Marthinsen, Victor Köhler och David Dworskys nya satsning Djuce fokuserar på europeiska premiumviner på burk. Samtidigt hakar de på hållbarhetstrenden och vill bidra till att få ner vinindustrins påverkan på miljön. Enligt trion, som hänvisar till en rapport av ”International Organization for Vine and Wine” släpper vinindustrin ut 43,5 miljarder koldioxid om året. Detta ska kunna minskas genom att gå över till burkar av aluminium i stället för traditionella glasflaskor.

LÄS OCKSÅ: House of Radon byter namn efter uppköpet 

– Många konsumenter är mycket välutbildade i naturliga vinprocesser och biodynamisk odling, men detta står för mindre än 50 procent av vinets klimatpåverkan. När det kommer till den andra halvan, förpackningen och distributionen, finns det fortfarande ett gammalt arv där de flesta av oss ser glas som något organiskt och bra, medan aluminium ses som dåligt och smutsigt. Faktum är att aluminiumburkar är tjugoåtta gånger effektivare att återvinna vad gäller utsläpp. Dessutom är de tjugo gånger lättare och dubbelt så effektiva att transportera. De går heller inte sönder lika lätt. Flaskor tillhör det förflutna och burkar är definitivt framtiden, säger Philip Marthinsen, en av medgrundarna av Djuce. 

LÄS OCKSÅ: Här är byråerna som täljer guld – lär av deras hemligheter

Burkvinet Djuce kommer också att visa upp olika former av konst på förpackningen. Det första vinsläppet omfattar 120 000 burkar vin och har verk designade av konstnärer från bland annat Berlin, New York, Barcelona, Stockholm och Kiev. 

– Vi vill bli det största konstgalleriet i världen och det här är den första utställningen. Det handlar om att få ut modern konst till människor och ge nya konstnärer en plats att synas. När du köper Djuce köper du fantastiskt vin och  

fantastisk konst på samma gång, säger Philip Marthinsen. 

De fyra första vinerna släpps den 23 maj, resten kommer att lanseras vid två olika tillfällen i juni och augusti.

LÄS OCKSÅ: House of Radon står starkt även i corona-tider – här är bokslutet för 2020 

 

 

Ämnen i artikeln:

House of Radon

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.